Ukens leder

Fakultetets dag nærmer seg med stormskritt: 13.juni og der kan du ”Møte de beste!”

Utdeling av Søren Falchs junior og seniorpris samt avholding av Falchforelesning 2019: Professor Maiken Nedergaard, Københavns Universitet som har spennende translasjonell hjerneforskning, inkludert det glymfatiske system og søvns betydning for hjernehelse!

Utdeling av priser: årets publikasjon, årets PhD, årets forskningsgruppe, priser for internasjonalisering, fremragende formidling og underviser/undervisningsmiljø. K2 har tidligere markert seg sterkt i dette gode selskap, så vi er spente på hvilke K2-ere som honoreres i år!

Og apropos undervisning; siden fakultetet fremmer forslag om tittel Fremragende underviser (noe som faktisk skal tilgodesees med lønnsøkning!), her er noen karriæreplanleggingstips:

Ta basismodul i pedagogikk som du skulle ha tatt innen to år etter ansettelse i din hovedstilling (og gjør ferdig oppgaven som hører til), noen flere enn meg som føler seg truffet av tidsklemmen her….?

Husk å notere all undervisning du bidrar til, inkludert undervisningsadministrativ virksomhet (forelesninger, gruppeundervisninger, undervisningsvisitter, semesterstyrebidrag, lage undervisningsopplegg, lage/rette eksamener) ilp hvert semester (lenger tilbake er vanskelig å huske…)

Noe helt annet som likevel er relatert til undervisning: bioinformatikk. Dette er en stadig viktigere del i mye av vår aktivitet; med ulike «–omics» kreves både forståelse og praktisk bruk av ulike informatikkmetoder når vi har store datasett med f.eks genetiske data eller «big-data» generelt. K2 har ansatt en «egen» bioinformatiker: Anagha Joshi, men har pr. i dag ingen strukturert undervisning i dette i våre studieprogram. CBU; Computational Biology Unit; driver tverrfaglig (informatikk/matematikk/kjemi/biologi) forskning og undervisning på ulike studieprogram/nivå og har tatt initiativ til å se hva som er ønskelig av koordinert felles undervisning også innenfor medisin/farmasi (våre studieprogram).

Kan våre studenter nytte allerede eksisterende kurs, f.eks i elektiv periode eller foskerlinjestudenter/PhDstudenter ilp andre deler av terminene? Er det behov for postgraduate kurs i relasjon til ditt forsknings-/fagområde?

Anaghi og jeg er interessert i innspill som vi vil formidle videre. Anaghi vil gjerne bidra til å utvikle kurs, samtidig vil vi gjerne unngå duplisering med allerede eksisterende kurs men heller fremme kurs som kan tilbys/benyttes «på tvers».