Ukens leder

Eva Gerdts

Med fokus på utdanning og forskning

Regjeringen Solberg er opptatt av kunnskap som “den nye oljen” for Norge. Fokus er på universitets- og høyskolesektoren som nøkkelen til kunnskapssamfunnet. I januar presenterte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen 7 punkter for hvordan regjeringen vil gå fram i sin utredning. Universitets- og høyskolesektoren vil få både finansiering og struktur gjennomgått, og handlingsplanen vil bli framlagt som en Stortingsmelding i 2015. Regjeringen skal se på hvordan endring av finansiering kan styrke både utdanning og forskning, men har også fokus på hvordan vitenskapelig ansatte ivaretas. Sentrale punkter som ble påpekt var behovet for å utvikle en strategi for å motivere forskere til å søke EU finansiering. Dessuten skal regjeringen se på rekruttering, stillingsstruktur og karriereutvikling i vår sektor. Det er flott at vi har fått lyskasteren på oss!

Men har K2 eller MOF en strategi for innspill til denne viktige prosessen? Her er det viktig å engasjere seg. Du kan lese mer via denne lenken

Eva