Ukens leder

Siden nyttår har jeg, sammen med representanter for alle universitetets fakulteter, vært involvert i utarbeidelsen av en handlingsplan for innovasjon for Universitetet i Bergen. Dette arbeidet ble avsluttet 30. april og vil nå bli presentert for rektotratet for godkjenning. Det fremgår klart at ved å forplikte oss til dette prosjektet så vil innovasjon nå etter hvert gjennomsyres i alle aspekter av universitetslivet, fra undervisning til forskning. Mens noen kan ha forbehold mot denne retningen, og tro at vi forlater de grunnleggende formål ved et universitet, kommer dette kanskje fra hvor nøyaktig man definerer “innovasjon”. Komiteen som bidro til å sette sammen denne rapporten hadde naturlig nok svært forskjellige ideer om hva innovasjon er og hvordan det skulle implementeres på tvers av hver av fakultetene. Oslohåndboken 2018-håndboken om retningslinjer for innsamling, rapportering og bruk av data om innovasjon definerer innovasjon som:

“Et nytt eller forbedret produkt eller prosess (eller kombinasjon derav) som avviker vesentlig fra enhetens tidligere produkter eller prosesser, og som er gjort tilgjengelig for potensielle brukere (produkt) eller tatt i bruk av enheten (prosess)”.

I denne sammenheng er innovasjon ikke nødvendigvis å selge sjelen til bedriftsforskning, men gjennomføre forandringer for samfunnets forbedring – som i hovedsak er det de fleste av oss prøver å oppnå innen biomedisinsk forskning. Det vil bli interessant å se hvordan dette rulles ut på universitetet, og hvilke mulige finansieringsmuligheter det vil gi.

Til slutt; Det biomedisinske nettverket har et møte om “Drug Repurposing” som skal holdes på Bikuben, Haukeland universitetssykehus 7. juni fra kl. 12-16.