Fokus og struktur for ferdighetstreningFocus and structure for skill training

Eva GerdtsEtter avvikling av turnustjenesten er en naturlig arena for ferdighetstrening forsvunnet. Våre nyutdannete leger autoriseres ved gjennomført profesjonsstudium med bestått eksamen. Både myndigheter, arbeidsgivere og pasienter har forventninger til hvilke prosedyrer en hvilken som helst ny-utdannet lege behersker. Dette setter nye krav til ferdighetstrening som del av undervisningen. Harmoniserte krav til hvilke ferdigheter som skal inngå i profesjonsutdanningen medisin er under utarbeiding. Bygging av nytt ferdighetssenter på MOF har høy prioritet i dekanatet. K2 har fagansvar for ferdighetssenteret. For å fremme undervisningsarbeidet ved ferdighetssenteret, og gi bedre oppfølgning av studentlærerne som arbeider ved ferdighetssenteret, har K2 sammen med K1 oppnevnt en faggruppe for ferdighetssenteret. Faggruppen ledes av professor Sverre Lehmann. Med seg har han erfarne undervisere både fra K2 og K1. Jeg er overbevist om at denne faggruppen vil bidra til økt fokus og bredde på ferdighetstreningen. Samtidig er det viktig å understreke at ikke all ferdighetstrening bør, kan eller skal gjennomføres på ferdighetssenteret, men må foregå integrert i vår egen undervisning på sengepost, laboratorium eller poliklinikk. Ikke minst praksisperiodene ved de samarbeidende sykehus er her svært viktige arenaer for å dokumentere at nøkkelferdigheter beherskes.

EvaEva GerdtsAfter the termination of the medical student internships, a natural arena for skill training has disappeared. Our newly trained doctors are authorized upon completing the professional curriculum and passing the exams. The government, employers and patients all have expectations regarding what procedures a newly trained doctor should be able to perform. This places new demands on the skill training incorporated in the teaching of medical students. Harmonized demands regarding what skills should be incorporated in the professional medical school is currently being worked out. The construction of a new skill center at MOF has high priority at the Dean’s Office. K2 has the academic responsibility for the skill center. In order to promote the teaching activities being done at the skill center, as well as provide better follow-up of student teachers employed at the skill center, K2 has, together with K1, appointed an academic supervisor group for the skill center. The group is led by Professor Sverre Lehmann. He is joined by experienced teachers from both K2 and K1. I am convinced that this academic supervisor group will contribute to an increased focus on skill training. At the same time it is important to emphasize that not all skill training should, could, or will be performed at the skill center, but a lot must also be integrated in our own teaching at bed post, laboratory or outpatient clinic. Not least are the practice periods at collaborating teaching hospitals very important arenas for documenting that key skills have been acquired.

Eva

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Obligatoriske felt er merket med *