[:no]

Høsten er stor, men arbeiderne få
Som ansatt ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssykehus i snart 30 år jeg fått være med på og være vitne til en fantastisk forsknings- og kompetanseoppbygging i våre institusjoner. Alle kollegaene som er ansatt i såkalte dobbeltstillinger er på mange måter navet i dette samarbeidet og er nøkkelpersoner i å drive den klinisk forskningen fremover. Derfor vil jeg stille spørsmlet – kan vi bygge videre og utvide denne strategien?
Både HUS og UiB har økonomiske utfordringer som krever omstillinger. Samtidig skal antall medisinstudenter økes kraftig og klinisk undervisning spres til mange sykehus i regionen. Stavanger universitetssykehus har allerede etablert fullt klinisk studien for medisinere og etter hvert skal Haugesund og Førde følge etter. Dette vil kreve mye undervisningspersonell av personer med formell pedagogisk kompetanse som også helst skal drive forsking i verdenstoppen og samtidig helst dra inn millioner av kompetitive forskningsmidler
Høsten er stor, men arbeiderne få, står det skrevet et sted – kan vi få flere arbeidere til denne store oppgaven? Kan flere helsepersonell med formell forskningskompetanse knyttes til UiB uten nødvendigvis å ha en bistilling og slik være kvalifisert til å være hovedveiledere for PhD-studenter? Kan en slik tilknytning forplikte til noe undervisning ved «Vestland Medical School» etter et system som ligner det man har ved «Harvard Medical School»?. Igjen for dette vil disse legene (evt andre profesjoner) som vil drive forskning ha tilgang til universitetets systemer og ressurser for pedagogisk utdannelse.
Jeg er overbevist om at både UiB, HUS og den enkelte legeforsker vil vinne på et slikt samarbeid på personellsiden og være bedre rustet i kampen om knappe nasjonale ressurser.
HUS + UiB er sant?
God helg når den tid kommer
The harvest is great, but the workers few
As an employee at the University of Bergen and Haukeland University Hospital for almost 30 years, I have been able to take part in and witness a fantastic development of research and competence in our institutions. All colleagues who are employed in so-called dual positions are in many ways the hub of this collaboration and are key people in driving clinical research forward. Therefore, I would like to ask the question – can we build on and expand this strategy?
Both HUS and UiB have financial challenges that require restructuring. At the same time, the number of medical students will be greatly increased and clinical teaching will be spread to many hospitals in the region. Stavanger University Hospital has already established a full clinical study for medical students, and Haugesund and Førde will eventually follow suit. This will require a lot of teaching staff of people with formal pedagogical competence who will also preferably conduct research at the top of the world and at the same time preferably bring in millions of competitive research funds
The autumn is great, but the workers are few, it is written somewhere – can we obtain more workers for this big task? Can more health personnel with formal research competence be linked to UiB without necessarily having a part-time position and thus be qualified to be main supervisors for PhD students? Can such an affiliation oblige to some teaching at «Vestland Medical School» according to a system similar to that of «Harvard Medical School»? In return for this, these doctors (or other professions) who want to conduct research will have access to the university’s systems and resources for pedagogical education.
I am convinced that both UiB, HUS and the individual medical researcher will benefit from such cooperation. The medical community in Bergen at large will also be better armed in the battle for scarce national resources.
HUS + UiB is true?
Have a good weekend when the time comes,
Eystein
Deputy director[:]