Endelig strategiseminar på Solstrand!

I skrivende stund er mange av oss samlet på det som til nå har vært et svært vellykket seminar. Prodekan for forskning Marit Bakke og sykehusdirektør Eivind Hansen møtte et velforberedt panel til debatt om hvordan vi kan utvikle og forbedre det viktige samarbeidet om forskning og utdanning mellom universitet og sykehus. Vi kan samarbeide enda bedre både innen forskning og undervisning, og bør være sterke sammen i konkurransen mot nasjonale og internasjonale aktører. Innledere fra NRK, Senter for undersøkende journalistikk ved Media City og kommunikasjonsansvarlig ved MED, Marion Solheim, fortalte om hvordan vi kan bli enda bedre på å profilere oss og forskningen vår i media – en annen viktig arena. Kontakt Marion hvis du ønsker hjelp! Vi fikk også prøvd oss på samarbeid i praksis i en uhøytidelig (men høyst kompetitiv) OSKE. Ikke minst har vi rett og slett hatt det hyggelig sammen, vi som er så heldige å få delta på Solstrand. Det å ha det hyggelig sammen, er faktisk også ganske viktig: Kjennskap og vennskap skaper tillit og samarbeid, og gir grobunn for bedre forskning og undervisning.

Paneldebatt

Bibliotektjenesten – mer enn tilgang til artikler

Forskningsgruppelederne inviteres med jevne mellomrom til FORUM. Dette møteforumet gir forskningsgruppelederne en gyllen mulighet til å møtes, og til å møte instituttledelsen. Vi diskuterer aktuelle saker eller henter inn ressurspersoner som kan gi oss nyttig informasjon. På nylig avholdt FORUM fikk vi besøk fra bibliotektjenesten, som fortalte om hva de kan tilby oss . I tillegg til å printe artikler for oss som vi ikke får tak i selv, har bibliotektjenesten flere nyttige tilbud. De tilbyr veiledning og kurs i litteratursøk for systematiske oversiktsartikler og PhD-avhandlinger og opplæring i referansehåndtering (også individuell veiledning for master- og bachelorstudenter), kontakt dem på ubbmed@uib.no. I tillegg kan de hjelpe deg å komme i gang med å tilgjengeliggjøre din forskning i henhold til Open Science . De kan gi veiledning i hvordan man kan utvikle en Data Management Plan (kontakt research-data@uib.no). Åpen publisering er et krav i flere sammenhenger, og biblioteket holder kurs om hvordan man får det til i praksis (kontakt bora@uib.no).

Mette