[:no]Forskningsgruppene ved Klinisk institutt 2[:en]The research groups at the Department of Clinical Science[:]

[:no]I 2013 ble det innført en ny organisasjonsstruktur ved K2. De viktigste elementene er at

  • alle vitenskapelige ansatte ved instituttet skal tilhøre en forskningsgruppe
  • instituttleder oppnevner og legger ned forskningsgrupper og godkjenner dens leder
  • forskningsgruppelederen skal rapportere direkte til Instituttleder
  • forskningsgruppene skal i utgangspunktet bestå av minimum seks personer og skal ledes av en vitenskapelig ansatt i hovedstilling
  • gruppen skal ha publisert minimum fem publikasjoner årlig i snitt de tre siste årene

Formålet til forskningsgruppene er at de skal drive forskning etter det regelverk, etiske retningslinjer og de HMS- krav som til en hver tid er gjeldende ved UiB.

Oppgavene er blant annet å

  • stimulere til god forskning og optimal publiserings- og formidlingspraksis
  • koordinere finansiering av forskningsgruppens aktivitet
  • bidra til oppbygging av instituttets infrastruktur og kompetanse
  • sørge for at en eventuell UiB-tekniker tilknyttet forskningsgruppen brukes optimalt
  • sørge for at årlige medarbeidersamtaler med tekniske og midlertidig ansatte tilknyttet forskningsgruppen finner sted
  • sørge for at forskningsgruppens publikasjoner registreres i henhold til UiB sine krav
  • ha ansvar for at forskningsgruppens medlemmer bidrar i instituttets undervisningsoppgaver og forskerutdanning
  • fordele driftsmidler til dem som har generert midlene
  • delta i den utvidete ledergruppen ved instituttet etter utnevnelse fra instituttleder

Det er nå seks år siden denne strukturen ble innført. Etter site visits våren 2018 ble det klart at justeringer er nødvendig pga. naturlig avgang og endringer i aktivitet for noen av gruppene. Vi har derfor initiert en prosess med å endre sammensetningen av noen av forskningsgruppene. Fast vitenskapelig personale for aktuelle grupper vil bli innkalt. Sentrale spørsmål til diskusjon vil være

  • er størrelsen på gruppen etter intensjonen?
  • er sammensetningen av de vitenskapelig ansatte hensiktsmessig?
  • er det oppgaver gruppen ønsker å ta på seg som kan egne seg til en plattformtjeneste ved K2?
  • er det undervisningsmessige utfordringer som kan bedres ved endring?
  • er det andre grupper som er aktuelle for ev. sammenslåing?

Etter en diskusjon med de aktuelle gruppene, vil noen nye grupper dannes og leder utpekes. Ta gjerne kontakt per mail mht. innspill i denne prosessen.

God Pinse![:en]In 2013, a new organizational structure was introduced at K2. The most important elements are that

  • all scientific staff at the department must belong to a research group
  • Head of Department appoints and terminates research groups and approves their leaders
  • the research group leader must report directly to the Head of Department
  • the research groups will as a rule consist of a minimum of six persons and will be headed by faculty personnel (at least 50% position)
  • the groups should have published at least five articles annually over the last three years

The purpose of the research groups is to conduct research according to the regulations, ethical guidelines, and the Environment, Health, and Security (EHS) requirements that apply at UiB.

The tasks are among others to

  • stimulate good research and optimal publishing and dissemination practices
  • coordinate funding of the research group’s activity
  • contribute to building up the institute’s infrastructure and expertise
  • make sure that any UiB technician associated with the research group is used optimally
  • ensure that annual appraisals with technical and temporary staff take place
  • make sure that the research group’s publications are registered according to UiB’s requirements
  • be responsible for the members of the research group contributing in the department’s teaching tasks and research training
  • distributing assets to those who have generated the funds
  • participate in the extended management group after appointment from the Head of Department

It is now six years since this structure was introduced. After site visits during spring 2018, it became clear that adjustments are necessary due to natural retirement and changes in activity for some of the groups. We have therefore initiated a process to chane the composition of some of the research groups. Permanent scientific staff for relevant groups will be called. Key questions for discussions will be

  • Are the size of the group according to the intention?
  • Are the composition of the scientific staff appropriate?
  • Are there tasks the group wants to take on which can be suited for a platform service at K2
  • Are there educational challenges that can be improved by a change?
  • Are there other groups that are appropriate for potential merging?

After a discussion with the relevant groups, some new groups will be formed and leaders appointed. Feel free to contact me by mail regarding input in this process.

Happy Hilydays![:]

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Obligatoriske felt er merket med *