[:no]Kjære alle. Medisin 2015 skrider frem og vi holder «trøkket» oppe med å bedre vår pedagogiske kompetanse og tilbud.
Vi er så heldige å ha en egen pedagog tilknyttet medisinsk fakultet: Monika Kvernenes. Hun hjelper oss å finne ut hva den enkelte av oss ønsker av videre konkrete tilbud om pedagogisk kompetanse. Det er derfor sendt ut en kartleggingssurvey. Hvis du svarer på den kan vi lage persontilpasset opplegg, er ikke det flott? Vi håper flest mulig svarer på mail tilsendt 18. januar, let i innboksen.
27.april er vårens undervisningsdag. Dette er et forum med mulighet for konkret praktisk påfyll mhp undervisning. Vi har startet arbeid med Medisinsk Flervalgsdatabase for UiB. Hans Flaatten vil vise oss hvor langt dette er kommet, hvordan taksonomi (kategorisering) leges opp og hvordan vi kan benytte Mitt UiB versus Inspera for å lagre/importere oppgaver.
Han har lang erfaring i bruk av MCQ både til eksamen men også som «teaser» før aktuell undervisning («Ukens nøtt»).
OSCE; Objective Structured Clinical Exam for 3. års studenter piloteres for andre gang 4. mai. Et utvalg (ca 50 av 160 studenter) vil få tilbud om delta. Ketil Grong er leder av OSCE-utvalget (takk for flott innsats her Ketil!) og ber nå om konkrete kontaktpersoner fra hvert semester (1. tom 6. semester) for å avklare hva som er undervist av aktuelle ferdigheter og som egner seg for testing til eksamen.
På undervisningsdagen vil vi gå gjennom hvordan OSCE fungere og så gå videre og planlegge hva som kan være aktuelle oppgaver også for neste trinn OSCE (avslutningseksamen 12. semester). Ferdighetssenterets rolle både for å gi ferdighetstrening men også bruk i OSCE vil bli belyst.
Vi organiserer tilbud om klinisk praksis ulikt på ulike avdelinger. Ved Stavanger Universitetssjukehus har de benyttet et systematisk opplegg med praksisveiledere som verdsettes høyt av studentene. Ragnar Sande vil fortelle om hvordan de har oppnådd slik suksess.
Kan vi bli bedre i å anerkjenne og motivere klinikere i undervisningsarbeidet?
«Clinical teacher» er et begrep som brukes av en del medisinske fakultet/medical schools. Dette kan innebære en formell (om enn ulønnet) tilknytning til fakultetet som gir meritt mhp evt senere universitetsansettelse samt tilgang til noen universitetsgoder som adgang til tidsskrift/nettressurser, trenings-/kulturelle tilbud, deltagelse på pedagogiske/andre universitetskurs. Dersom dere har forslag til hva som kan være innhold i slik klinisk instruktør/underviser honorering tar undervisningsleder K2 (jone.trovik@med.uib.no) gjerne imot forslag.
Jone[:en]Dear everyone. Medicine 2015 progresses and we will keep the ‘pressure’ up to improve our educational expertise and offerings
We are fortunate to have a dedicated educator affiliated medical faculty: Monika Kvernenes. She helps us to find out what each of us want of further concrete offer educational expertise. It is therefore sent out a mapping survey. If you answer it, we can create personalized programs, isn’t it great? We hope as many as possible answers the mail sent on January 18th, check in your inbox.
April 27th is this springs teaching day. This is a forum with the possibility of concrete practical refills respect teaching. We have started working with Medical Multiple Choice Database for UiB. Hans Flaatten will show us how far this has come, how taxonomy (categorization) heal up and how we can take advantage of My UiB versus Inspera to save / import duties
He has extensive experience in the use of MCQ both the exam but also as «teaser» before the actual teaching ( «Quiz»).
OSCE; Objective Structured Clinical Exam for 3rd year students were piloted for the second time 4th of May. A sample (about 50 160 students) will be offered to participate. Ketil Grong heads the OSCE Committee (thanks for the great efforts here Ketil!) And is now asking for specific contacts of each semester (1 empty 6th semester) to clarify what is taught by current skills suitable for testing examination.
On the teaching day we will review how OSCE work and then go ahead and plan what might be appropriate jobs for the next step OSCE (end exam 12th semester). Skill Centre’s role both to provide skills training but also use the OSCE will be discussed.
We organize offers of clinical practice differently to different departments. At Stavanger University Hospital, they used a systematic program of practice supervisors who highly valued by students. Ragnar Sande will tell about how they have achieved such success.
Can we get better at recognizing and motivating clinicians in teaching work
«Clinical teacher» is a term used by some medical faculty / medical schools. This may involve a formal (albeit unpaid) adjacent to the faculty that gives merit respect any later university employment and access to some university benefits such as access to journal / web resources, training / cultural offerings, participation in educational / other universities courses. If you have suggestions for what can be content in such a clinical instructor / teaching remuneration takes educational officer K2 (jone.trovik@med.uib.no) welcome suggestions.
Jone[:]