Fra fredag denne uken (30.1.) blir det noen endringer i rutiner og regler for passord til UiBs systemer. Endringene er et ledd i arbeidet med å lage enklere og mer selvbetjente rutiner samtidig som sikkerheten blir ivaretatt.
1) Alle brukere må fortsatt bytte passord jevnlig, senest etter 13 måneder. Du får varsel på e-post når passordet ditt nærmer seg utløpsdato.
2) Reglene for hvordan passord kan utformes, er en del forenklet. Klikk her for å lese de nye reglene.
3) Dersom du skulle glemme passordet ditt, eller ikke får byttet det før det løper ut, kan du nå logge inn ved hjelp av ID-porten og sette nytt passord. ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester. Du kan benytte MinID, Bank-ID og noen andre identifikasjonsmetoder. Du finner påloggingen ved å gå til sebra og velge «PASSORD – Endre passord». Klikk her for veiledning i hvordan man bruker den nye funksjonen.
4) Dersom du ikke har mulighet til å logge på med ID-porten (gjelder spesielt utenlandske brukere), kan du kontakte SEBRA-godkjenner ved ditt institutt/avdeling, oppgi mobilnummer, og få godkjenneren til å bestille en engangskode på SMS. Oversikt over hvem som er SEBRA-godkjenner finner du her:
Etter at du har endret passord, blir du bedt om å registrere ditt mobiltelefonnummer. Hvis du gjør dette, kan du selv bestille engangskode på SMS dersom du skulle glemme passordet ditt. Vi anbefaler derfor å gjøre dette!
Spørsmål om disse endringene og om passord og sikkerhet generelt, kan rettes til IT-avdelingens brukerstøttesenter BRITA på telefon (555) 8 47 00 eller BRITA
IT-Avdelingen
As of Friday this week (January 30.), there will be some changes in procedures and rules for passwords to the UiB systems. The changes are made to simplify and facilitate self-service while still maintaining security.
1) All users must still change their password regularly, at least every 13 months. You will get a warning by e-mail when the passwords is near its expiry date.
2) The rules for how passwords should be made, are simplified. Click here to read the new rules.The new rules are available on
3) If you should forget your password, or did not change it before expiry, you may now log in using ID-porten and set a new password. ID-porten is a common log in solution to public services in Norway. You may use MinID, Bank-ID or a few other means of identification. You will find this logon by going to Sebra and choosing «PASSWORD – Change password». Click here for a guide in how to use the new function (in Norwegian)
4) If you are not able to log on using ID-porten (this is true for some foreign citizens in particular), you may contact the SEBRA approver in your department, give your mobile number and have the approver order you a one-time log on code to be sent by SMS. A list of approvers can be found here:
5) After having changed your password, you will be asked to submit your mobile phone number. If you do this, you can order a one-time log on code yourself if you should happen to forget your password later. We therefore recommend that you submit your mobile number!
Any questions about these changes or about passwords and security in general, can be directed to the IT Department service desk BRITA on phone 55 58 47 00 or BRITA