[:no]”Teaching isn’t just what I do; it’s who I am” dette var avslutningssitat på foredrag om dokumentasjon av pedagogisk kompetanse ved Ragnhild Sagvoll, UiT. Er din underviserrolle så internalisert at det stemmer for deg?
De av oss som deltok ble i hvert fall skikkelig inspirert:
-Hver enkelt av oss fikk løfte frem et undervisningsbidrag vi hadde fått godt til (i tråd med norsk beskjedenhet riktignok kun i fortrolighet til nærmeste seminardeltager og ikke i all offentlighet i plenum)
-Teori for Team Based Learning ble gjennomgått og gode praktiske eksempler fra undervisning i nyfødtmedisin og lunge demonstrert (inkludert bruk av Socrativ)
-Hva er pedagogisk kompetanse? Diskusjon i plenum samt konkrete råd om hvordan starte å dokumentere dette ved bruk av pedagogisk mappe.
Målet med mappen er todelt: dokumentasjon av egen undervisningskompetanse, nyttig ved søknad om/opprykk i akademisk stilling og i lønnsforhandlinger men også formativ: en må reflektere over egen undervisning; hva er min undervisningsfilosofi, hvordan har jeg planlagt og gjennomført undervisning, hvilke metoder er benyttet og hvilken evaluering har jeg fått. Hvordan har min profesjonelle utvikling som underviser vært. Hva har jeg fått til (fortjent selvskryt) men ta også med hva som evt. har vært hindre eller vanskeligheter.
Hvordan begynne? Lag en mappe(!) på PC-en der du fortløpende legger inn (kort, stikkord) hva du gjør av undervisning, både praktisk (bed-side evt bench-side for dem med labarbeid!), grupper, forelesninger, eksamensarbeid men også deltagelse i studieplanarbeid (faculty developement) og evt. tilbakemeldinger til undervisningsarbeid. Så kanskje etter et halvår prøve å reflektere over hva du har gjort og om det er grunn til endring fremover?
Til inspirasjon ble det også utdelt K2s undervisningspris, for 2017 tilfalt den Ketil Grong for hans viktige innsats for å innføre OSKE (objektiv strukturert klinisk eksamen). Dette er en radikal endring av vår eksamensform mhp testing av klinisk, praktiske kunnskaper og han har gått på med krum hals, stor faglig tyngde og manøvrert stødig slik at vi faktisk har endret kurs og styrer mot ønsket mål; å benytte en evidensbasert eksamensform for å evaluere våre studenter. Takk for innsatsen og gratulerer med pris Ketil![:en]”Teaching isn’t just what I do; it’s who I am” This was the final slide of the lecture by Ragnhild Sagvoll, UiT regarding documentation of educational competence during the K1-K2 education seminar this week. Is your teaching role so internalized that this fits you?
Those of us who participated were at least properly inspired:
-Each participant presented a recent teaching contribution he/she was proud of (albeit, in line with Norwegian modesty, only in confidence to the nearest seminar participant and not publicly in the auditorium).
-Theory regarding Team Based Learning was presented and good practice examples from teaching in neonatal and pulmonary medicine demonstrated (including use of Socrativ).
-What is pedagogical competence? This was discussed in plenary and specific advice on how to start documenting this using teaching portfolio was given.
The aim of the teaching portfolio is two-fold: documentation of own teaching competence, useful when applying for/promotion in an academic position and in wage negotiations, but also formative: to reflect on my own teaching; What is my teaching philosophy, how have I planned and implemented my teaching, which pedagogical methods have been used and which evaluation have I received. How has my professional development been. What have I achieved (well deserved self-praise) but preferably also include possible obstacles or difficulties regarding teaching development.
How do you start to build a teaching portfolio? Create a folder on your computer where you enter (short, key words) what you do of teaching, both practical (bed-side, possibly bench-side for those with lab work!), group activities, lectures, examination work but also participation in faculty development and any feedback on your teaching. Perhaps after half a year try to reflect on what you have done and if there may be reasons for implementing changes.
As another inspiration: K2’s educational prize for 2017 was awarded Ketil Grong for his important effort to introduce OSCE (objective structured clinical examination). This is a radical change in our exam form for testing of clinical skills. He took on this task, started out using his esteemed professional medical competence as well as military experience and have maneuvered steady so we have actually changed course and now steer towards the desired goal; to use an evidence-based exam form to evaluate our students. Thank you for your efforts and congratulations Ketil![:]