En siste takk fra avtroppende redaktørA final thank you from the outgoing editor

Ukens K2Nytt er min siste som redaktør. Fra neste uke vil Ida Wergeland ta over styringen av redaksjonen. I den anledning vil jeg gjerne si noen ord.

Jeg begynte som medredaktør i IFI-info høsten 2012, med ansvar for publikasjonene, og tok over som redaktør høsten 2013. I de to årene jeg har vært i redaksjonen har det skjedd tre store endringer med nyhetsbrevet vårt. De to første ble hovedsakelig gjennomført av K2Nytts forrige redaktør, André Sulen.

Først fikk vi opprettet en engelsk versjon av nyhetsbrevet, noe som i praksis doblet arbeidsmengden i redaksjonen, men var en stor forbedring med det at våre internasjonale kolleger og studenter nå fikk bedre muligheter til å følge med på det som foregår på instituttet.
Så fikk vi en omorganisering av hele fakultetet ved nyttår 2012/2013. Dette førte til at IFI-info ble til K2Nytt. Sammensmeltingen i et institutt av forskningsgrupper som tidligere var på forskjellige institutter gjorde at vi fikk inn flere synspunkter på hvordan nyhetsbrevet burde være. Vi har prøvd å gjøre K2Nytt til et nyhetsbrev for alle, uansett hvilket institutt de tilhørte før omorganiseringen, og jeg håper vi har lyktes med det.

I høsten 2013 fikk vi den tredje store endringen. Serveren hvor K2Nytt (og IFI-info) tidligere ble lagret ble lagt ned og vi måtte finne en ny måte å lage nyhetsbrevet på. Vi gikk da over på et bloggformat ved bruk av WordPress. Selve overgangen var et ganske omfattende arbeid, men for redaksjonen var det til sist en stor forbedring i forhold til det gamle PDF-formatet, da selve redigeringen av K2Nytt ble veldig mye lettere og mer effektivt. Samtidig er bloggformatet mye mindre fleksibelt, og vi har dessverre ikke fått det til å se ut akkurat som vi ønsket. Forhåpentligvis er det noe som kan forbedres i fremtiden.

Til slutt vil jeg si noe om selve redaksjonen. Det totale arbeidet med å lage K2Nytt tar mellom 1,5-3 dager per uke. Dette arbeidet er fordelt på en gjeng dyktige medarbeidere. Redaktøren og Kristian Jensen skriver og oversetter tekstene, Lars Emil Mossefinn og Klaus Rehberg legger tekstene ut på nettet og finner passende illustrasjoner, Olivera Bozickovic tar seg av publikasjonene og legger inn PhD-comics (K2Nytts ukentlige høydepunkt), Irene Lavik Hjelmaas holder styr på sakene i overtrekksmenyen og hjelper til ved nødvendighet. I tillegg samler Corina Guder sammen søknadsfrister og møter/kurs av interesse for instituttets ansatte og studenter. Vår nye redaktør, Ida, har vært en ekstra back-up ved sykdom og annet fravær. Jeg vil gjerne takke dere alle for alt det gode arbeidet dere har gjort i året som har gått, og for å ha gjort jobben som redaktør morsom og givende!
I tillegg vil jeg takke leserne for tålmodighet, tips til nye saker og gode konstruktive tilbakemeldinger!

Da gjenstår det bare å ønske Ida lykke til som redaktør i månedene fremover!

Christine Haugen
Avtroppende redaktør av K2NyttThis week’s K2Nytt is my last as editor. Starting next week, Ida Wergeland will take control over the editorial staff. In that respect I want to say a few words.

I started as co-editor in IFI-info in the autumn of 2012, with responsibility for the publications, and took over as editor in the autumn of 2013. In the two years I have been a part of the editorial staff there have been three major changes with our newsletter. The two first was mainly carried out by K2Nytt’s previous editor, André Sulen.

First, we created an English version of the newsletter, which essentially doubled the work load of the editorial staff, but was a great improvement because it became easier for our international colleagues and students to keep track of what is going on at the institute.
Then the faculty was completely reorganised at New Year’s 2012/2013. This turned IFI-info into K2Nytt. The gathering of research groups that used to be on different departments gave us more viewpoints on how the newsletter should be. We have tried to make K2Nytt into a newsletter for everyone, regardless of the department they belonged to before the reorganisation, and I hope we have succeeded at that.

In the autumn of 2013 we implemented the third major change. The server in which K2Nytt (and IFI-info) used to be stored was closed, and we had to find a new way to make the newsletter. We decided to use a blog format with WordPress. The transition itself took considerable work, but for the editorial staff it was a great improvement compared to the old PDF-format, since the editing of K2Nytt became much easier and more efficient. At the same time, the blog format is less flexible, and we did not manage to make it look just the way we wanted. Hopefully, this is something that can be improved in the future.

Finally, I want to mention the editorial staff. The total workload of making K2Nytt is about 1,5-3 days per week. This work is divided between a team of competent people. The editor, as well as Kristian Jensen, write and translate the texts, Lars Emil Mossefinn and Klaus Rehberg publish the texts and find suitable illustrations, Olivera Bozickovic takes care of the publications and finds a new PhD-comics (K2Nytt’s weekly highlight) and Irene Lavik Hjelmaas keeps control of the pages in the overhead menu and helps out when needed. In addition, Corina Guder collects application deadlines and meetings/courses of interest for the Department’s employees and students. Our new editor, Ida, has been an extra back-up in case of disease. I would like to thank you all for the great work you have done this last year, and for making the job as editor fun and rewarding!
Additionally, I want to thank the readers for your patience, for tipping us of things to write about, and for good and constructive feedback!

At last, I want to wish Ida good luck as editor in the months ahead!

Christine Haugen
Outgoing editor of K2Nytt

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Obligatoriske felt er merket med *