[:no]Ukens leder[:en]Editorial[:]

[:no]Er du nyfiken?

Eller for å omformulere, er du nysgjerrig, spørrelysten og vitebegjærlig? Å spørre mange spørsmål, utfordre etablerte sannheter, finne alternative løsninger, gjør oss smartere og til bedre forskere. I Harvard Business Review kan man lese om the «Surprising Power of Questions» (https://hbr.org/2018/05/the-surprising-power-of-questions)

Forfatterne oppsummer at å stille spørsmål er et unikt verktøy for læring og utveksling av ideer, det gir samtaler mer produktive, gir innovasjon bedre resultater og det bygger tillit i organisasjonen. Det kan også avdekke uforutsette farer og fallgruver. Til tross for dette tenker nok ikke mange av oss at spørsmålsstilling er en kunst som kan utvikles og forbedres. Ved å stille spørsmål forbedrer man sin emosjonelle intelligens, noe som igjen gjør oss til bedre spørrere. Artikkelen gir tips om hvordan ulike spørsmål skal brukes – «not all questions are created equal».

Som forskere og undervisere kan vi også bli flinkere til å stille spørsmål, vi lærer mer og jeg tror forskningen blir bedre – hva er spørsmålet du vil ha svar på når du gjør et eksperiment, og hva driver naboen din med, hva kan vi lære av det

Jeg håper du vil bli inspirert til å bli mer spørrende og nyfiken.

God helg

Eystein Husebye
Nestleder K2[:en]Are you curious?

Or to rephrase, are you interested, inquisitive and questioning? Asking many questions, challenging established truths, finding alternative solutions, makes us smarter and better researchers. In Harvard Business Review you can read about the «Surprising Power of Questions» (https://hbr.org/2018/05/the-surprising-power-of-questions)

The authors summarize that asking questions is a unique tool for learning and exchanging ideas. It makes conversations more productive, gives innovation better results and it builds trust in the organization. It can also uncover unforeseen dangers and pitfalls. Despite this, many of us probably do not think that asking questions is an art that can be developed and improved. By asking questions you improve your emotional intelligence, which in turn makes us better questioners. The article gives tips on how different questions should be used – «not all questions are created equal».

As researchers and teachers, we can also become better at asking questions, we can learn more and I believe our research will be better – what is the question you want answered when you do an experiment, and what is your lab neighbour doing?

I hope you will be inspired to become more questioning and curious.

Have a good weekend

Eystein Husebye

Vice head, K2[:]

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Obligatoriske felt er merket med *