[:no]Med ny studieplan (Medisin 2015) i full blomst så merker noen hver litt «voksesmerter».
Denne uken har fjorårets «grønnskollinger» (les: førsteårs medisinstudenter) som var to dager utplassert i vår, begynt å springe ut, nå til oransje. Denne gangen var hovedmål å følge minst to pasienter igjennom behandlingskjeden, fra henvisning utenfra, ta rede på hvilke undersøkelser/behandling som ble utført på sykehuset, hvilket personell var involvert og hvordan var samhandling med primærhelsetjenesten? De har vært på sine respektive avdelinger i hele fire dager, og denne gangen var de gjerne samtidig med eldre studenter som etter gammel ordning skulle lære seg den fagspesifikke diagnostikk og prosedyrer som tilhører deres termin. Her gjaldt det å holde orden på hvem som kunne/skulle delta på hva.
Takk til alle som har bidratt til at alle kategorier studenter fikk godt læringsutbytte!
Mer forandring: Ferdighetssenteret som har vært spredt på tre ulike stasjoner i Sentralblokken er nå nesten ferdigstilt i 1. etg. BBB og dette skal bli en flott arena for studentene våre til å øve praktiske ferdigheter; Fra blodtrykksmåling og blærekateterisering, via hjerte-lunge-redning til komplekse katastrofekurs. Vi oppgraderer utstyr og nå er det opp til de ulike semesterstyrer å planlegge hvilken undervisning som kan og skal gjennomføres på Ferdighetssenteret.
Senteret bygges også med henblikk på å kunne gjennomføre OSCE-eksamen (Objective Structured Clinical Exam), der studentene får praktiske oppgaver (prosedyrer eller pasientkommunikasjon). Slik eksamen holdes etter tredje og sjette studieår. All praksis studentene får på ulike avdelinger vil forberede dem til disse eksamenene!
Integrert undervisning, der basalmedisin og fagspesifikke undervisere bidrar sammen, blir en spennende utfordring i ny studieplan. TBL (team basert læring) er en studentaktiviserende undervisningsform som bl.a vil bli demonstrert på Undervisningsdagen 2016 den 12. Oktober.
Der får vi også lære å lage gode flervalgsoppgaver, slik at vi kan teste studentenes teoretiske kunnskaper på en hensiktsmessig måte.
Alle undervisere ønskes hjertelig velkommen til Undervisningsdagen 12.10!
Et lite hjertesukk tilslutt: vi ønsker alle å møte ryddige, rene undervisningslokaler, spesielt når vi tar pasienter med oss inn. Vi tar administrativt opp (via studieseksjonen) at studentene har ansvar for å rydde opp etter seg. (Tomme kaffekrus eller vannflasker kan ikke bli stående og skal overhode ikke være fremme når pasient er tilstede, hverken i auditorier eller konsultasjonsrom). Kanskje vi må aktivere begrepet «ordenselev» for å få en ansvarlig ryddeperson pr kull ? Men vi som forelesere kan ta vår skjerv mhp å fjerne overflødig undervisningsmateriell som uavhentete handouts idet vi forlater undervisningsrommet.
Og dere; ikke bruk sprittusj på annet enn tavler, de går ikke vekk fra projektorlerret…[:en]With the new curriculum (Medicine 2015) entering into full bloom, we may notice some pain during this transition.
This week last year’s «greenhorns» (read: first-year medical students who had stayed two days at the department during spring term), started to bloom, now with orange name-tags. During this stay their main goal was to follow at least two patients through the treatment chain; from referral from primary care throughout their examinations /treatment during hospital-stay, which personnel were involved and how was the collaboration between primary and secondary health-care? These students have been present in their respective departments throughout four days and this time possibly in addition to older students who by the “old” curriculum are supposed to learn the explicit technical diagnostics and procedures taught in their specific semester. We all need to keep track of which of these students could / should attend what.
Thanks to everyone who has contributed to providing all categories of students with good learning opportunities!
More changes: The Skills Centre (Ferdighetssenteret) which has been spread at three different locations in Sentralblokken is almost finalized, now located at the 1st floor of BBB. This centre will be a great venue for our students to practice skill training; from blood pressure measurement and bladder catheterization, via cardiopulmonary resuscitation to complex emergency courses. We are upgrading the equipment and now it is the responsibility of the different semester boards to plan the teaching that should be implemented at the Skills Centre.
The centre is also designed to accommodate OSCE examination (Objective Structured Clinical Exam), where students are tested in practical skills (procedures or patient communication). Such examination takes place at the end of the third and sixth year of their medical study. All the practice students receive at different departments will prepare them for these exams!
Integrated education, where basic medicine and specific medical specialty teachers contribute together will be an exciting challenge in the new curriculum. TBL (team based learning) is a student activating teaching method which among others will be demonstrated during the Teaching Day 2016 on 12th of October. There, we also will be given the opportunity to learn how to develop proper multiple choice questions (MCQs) aiming to test the students’ theoretical knowledge in an appropriate manner.
All teachers are welcomed to attend the Teaching Day 12.10! A final reminder: we all want to meet tidy, clean classrooms, especially when we bring patients along. We will (via the faculty study section) remind the students of their responsibility to tidy up after lectures. (Empty coffee mugs or water bottles should be removed and drinking is never a student activity when a patient is present, whether in the auditorium or consulting rooms). Maybe we need to define a specific student from each class as the “busboy”? But we as lecturers should aid by removing excess teaching materials such as surplus handouts when we leave the auditorium or classroom.
And please; do not use a permanent marker on anything else than whiteboards, they cannot be removed from projector screens…[:]