[:no]Synes du at medisinerstudentene får (tilbud om) for lite undervisning i DITT interessefelt?
Da har du mulighet til å gjøre noe med det.
Det etableres valgfrie moduler kalt «elektive perioder» som tilbys studentene i løpet av fire uker hvert vårsemester for 3., 4., 5., og 6. studieår. En av disse skal være forbeholdt arbeid med fordypningsoppgaven (og takk til de av dere som er veileder for ulike fordypningsoppgaver!). De tre andre periodene skal det tilbys kurs med to til fire ukers varighet.
Kursopplegg må gjerne være tverrfaglig (utnytte ressurser på tvers av fagspesifikke grener) her er noen forslag, til inspirasjon:
«Livsstil som medisin»: ernæring, trening, ulike fagfelt mhp hva som kan/bør tilbys av livsstilssintervensjon på ulike nivå av helsetjenesten.
«Fremtidsmedisin» kan vi trekke linjer fremover; fra basalfag via klinikk til mulige scenario fremover? Fremtiden er nå!
Man kan også tenke praktisk:
«Hvordan kan studentene dyktiggjøres til å ha nybegynnerstilling» (evt. sommerjobb med midlertidig lisens) på min avdeling? Fokus på praktiske prosedyrer og fordypning i ett felt.
«Ultralyd» er en metode som de får lite praktisk erfaring med i studiet men som i økende grad benyttes av ikke-radiologer. Kan vi tverrfaglig bidra til slik opplæring?
«Forskningsmetodikk»; statistikk, epidemiologi, labmetodikk, forsøksdyrkurs? Kan man slik tenke å rekruttere fremtidige stipendiater?
Studentene har selv kommet med mange ulike ønsker (fra tropemedisin til høyfjellsmedisin, mindfullness til nevrobiologi), nå må vi på instituttene si hva vi tror de vil ha nytte av og hva vi kan bidra med. Første kursperiode blir vår 2018, men praktisk planlegging må begynne nå. Man må bl.a tenke på antall deltagere, hvilket årskull det er egnet for og om det evt. kan holdes på engelsk. Studieplankomiteen med ansvar for Elektive perioder ledes av professor Christian Vedeler og ønsker nå sterkt å motta forslag via dette skjemaet som sendes til Dina-Kristin Midtflø.
Vi håper alle forskningsgruppene ved K2 finner minst ett emne de ønsker å tilby!
Jone[:en]Do you feel that medical students receive (are offered) too scant teaching in your field of interest?
This is an opportunity for you to make a difference!
The new model being established contain optional modules, called «Elective periods», and four weeks each spring semester 3., 4., 5., and 6. academic year are allocated for this. One of these modules will be reserved for working with their major academic assignment (Særoppgave). Thanks to those of you who mentor these!
The other three spring modules should contain different optional courses of two to four weeks duration.
These courses may preferably be interdisciplinary (utilize resources across subject specific fields) here are some suggestions for inspiration:
«Life-style as medicine»: nutrition, exercise, perspectives from different medical disciplines may elucidate what could / should be provided by life-style interventions at various levels of the health service.
«Future Medicine», can we draw lines ahead; from basic science via present clinical aspects to possible future scenarios? The future is now!
A more practical approach is also welcomed:
«How to improve students’ clinical ability in my specific field» (to practice as a doctor with temporary license or a brand new fellow in my department). Focus on practical procedures/skills focused in one medical field.
«Sonography» is a method that students receive sparse practical training in present curriculum in spite of this modality is increasingly used by non-radiologists. Can we by an interdisciplinary approach contribute to such training?
«Research Methodology»; statistics, epidemiology, practical laboratory methods, laboratory animal courses? Is this a possible link in recruiting future PhD candidates?
Students themselves have suggested several possible subjects for these optional courses (from tropical to mountain medicine, mindfulness course to neurobiology science). Now is the time for us at Department of Clinical Science to consider and announce what we find beneficial for the students to learn and what we can contribute to achieve this. First course module will be scheduled spring 2018 but active planning must start now. Number of participants, cohorts (level/year of student experience) and whether the course could or should be taught in English should be considered.
The Study Plan Committee with responsibility for Elective periods is headed by Professor Christian Vedeler and they are eager to receive suggestions via this form. Please send to Dina Kristin Midtflø.
We hope all the research groups at K2 find at least one topic they want to offer!
Jone[:]