[:no]Ukens leder[:en]Leader of the week[:]

[:no]

Kjære alle sammen!

I år er det supervalgår for oss: det blir valg for nytt rektorat, universitetsstyre, fakultetsstyre og instituttråd. Dette er en viktig mulighet for studenter og ansatte til å påvirke beslutninger som former vårt akademiske miljø.

Først ut er rektorvalget (24.-27. mars 2025). Det 2 rektorkandidater med hvert sitt team som stiller til valg: nåværende rektor Margreth Hagen med et nytt team bestående av prorektor Sigrunn Eliassen, Kjell-Morten Myr (viserektor for forskning, innovasjon og infrastruktur) og Kristoffer Chelsom Vogt (viserektor for forskning og internasjonalisering); og Lise Øvreås som stiller til valg med prorektorkandidat Endre Tvinnereim, Marit Øilo (viserektor for utdanning), Anne K. Bang (viserektor for internasjonalisering) og Karsten Specht (viserektor for innovasjon og infrastruktur).

Neste blir valg av nye medlemmer til universitetsstyret (valgperioden er 2.-7. mai 2025). Her skal det velges

      • to medlemmer og minst 2 varamedlemmer av og blant gruppe A (fast ansatte i vitenskapelig stilling)
      • ett medlem og minst 2 varamedlemmer av og blant gruppe B (midlertidig ansatte i vitenskapelig stilling)
      • ett medlem og minst 2 varamedlemmer av og blant gruppe C (teknisk og administrativt ansatte).

Hvordan fremme forslag til medlemmer til universitetsstyret

  • Forslaget må være underskrevet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder (gruppe A, B og C utgjør hver sin valgkrets). Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.
  • De foreslåtte kandidatene må være valgbare og spurt om de ønsker å stille til valg
  • Kandidatene må forstå norsk
  • Forslaget sendes til valgstyret@uib.no innen 5. mars kl 12.00

I juni kommer valgene til fakultetsstyret og instituttråd.

Frist for forslag på medlemmer (gruppe A, B og C) er satt til fredag 4. april 2025 kl 15 (gjelder både fakultetsstyret og instituttråd)

Forslag sendes/leveres til valgstyrets sekretær, Gjert Bakkevold, fakultetssekretariatet (Amauer Hansens Hus 4. etg, rom 416).

For at et forslag skal være lovlig framsatt, gjelder disse kravene:

  • Forslaget må være skriftlig.
  • Forslag på kandidat til styringsorgan skal være fremmet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
  • En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
  • De foreslåtte må være valgbare.
  • Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.
  • Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.

Har du noen gang tenkt på å stille til valg ved universitetsstyret, fakultetsstyret eller instituttråd? Å være en del av universitetsstyret, fakultetsstyret eller instituttråd gir deg en unik mulighet til å påvirke viktige beslutninger og bidra til å forme fremtiden for ditt akademiske miljø. Ved å stille til valg kan du representere dine medstudenter eller kolleger, fremme deres interesser, og jobbe for å forbedre universitetet. Det er en verdifull erfaring som kan gi deg innsikt, nettverk og ferdigheter som vil være nyttige i din videre karriere. Ta sjansen, engasjer deg, og vær med på å gjøre en forskjell! Din stemme og ditt engasjement er viktig.

Og selv om du ikke ønsker å stille til valg er det viktig å delta i disse valgene, slik at du er med på å sikre at universitetet ledes av personer som representerer dine interesser og verdier. Derfor er det viktig at du benytter deg av din stemmerett og deltar aktivt i universitetsvalgene. Din stemme kan gjøre en forskjell!

Og sist men ikke minst: Gratulasjon til prisvinnerne av forskerpresentasjonene fra Forskerskolen i klinisk medisin!

  • Aishwarya Pavithram (1.pris muntlige presentasjoner);  stipendiat K2
  • Gonzalo Nido (post doc-pris muntlige presentasjoner)  forsker, K1
  • Jenny Lindroos (2.pris muntlige presentasjoner) stipendiat K1
  • Anne Mari Syversen (3.pris muntlige presentasjon) stipendiat K1
  • Harini Pechiappan (folkets pris) stipendiat K2
  • Thea Sjøgren (post doc-pris poster) postdoc Helse Bergen (Bergithe Oftedal tok imot prisen på vegne av henne)
  • Adrianna Jebrzycka; 1.pris poster stipendiat K2
  • Brit Ellen Rød (2.pris poster) stipendiat K1
  • Camilla Ekanger (3.pris poster) stipendiat K1

Ha en riktig god helg!

Silke

Dear everyone!

This year is a super election year for us: there will be elections for a new rector’s office, university board, faculty board and department council. This is an important opportunity for students and staff to influence decisions that shape our academic environment.

First up is the rector election (24-27 March 2025). There are 2 rector candidates, each with their own team, standing for election: current rector Margreth Hagen with a new team consisting of Pro-Rector Sigrunn Eliassen, Kjell-Morten Myr (Vice-Rector for Research, Innovation and Infrastructure) and Kristoffer Chelsom Vogt (Vice-Rector for Research and Internationalisation); and Lise Øvreås, who is running for election with Pro-Rector candidate Endre Tvinnereim, Marit Øilo (Vice-Rector for Education), Anne K. Bang (Vice-Rector for Internationalisation) and Karsten Specht (Vice-Rector for Innovation and Infrastructure).

The next election will be the election of new members to the University Board (the election period is 2-7 May 2025). Here the election is for

      • two members and at least 2 deputy members of and among group A (permanent employees in academic positions)
      • one member and at least 2 deputy members of and among group B (temporary staff in an academic position)
      • one member and at least 2 deputies of and among group C (technical and administrative staff).

How to submit proposals for members to the University Board

  • The proposal must be signed by at least the same number of proposers as the number of candidates the proposal contains (groups A, B and C each constitute their own constituency). No one can sign more than one proposal.
  • The proposed candidates must be eligible and asked if they wish to stand for election
  • Candidates must understand Norwegian
  • The proposal will be sent to valgstyret@uib.no by 5 March at 12.00 noon.

In June, the elections will be held for the Faculty Board and the Department Council.

The deadline for proposals for members (groups A, B and C) is set for Friday 4 April 2025 at 3 pm (applies to both the faculty board and the department council)

Proposals should be sent/delivered to the Election Committee’s secretary, Gjert Bakkevold, Faculty Secretariat (Amauer Hansen’s House 4th floor, room 416).

In order for a proposal to be legally submitted, the following requirements apply:

  • The proposal must be in writing.
  • A proposal for a candidate for a governing body must be submitted by at least the same number of proposers as the number of candidates the proposal contains.
  • A proposer cannot propose himself or herself as a candidate.
  • Those proposed must be eligible for election.
  • If a candidate is proposed who can claim exemption from election, the proposal must be accompanied by written consent from the person in question.
  • No one can sign more than one proposal.

Have you ever thought about running for election to the University Board, the Faculty Board or the Department Council? Being part of the University Board, Faculty Board, or Department Council gives you a unique opportunity to influence important decisions and help shape the future of your academic environment. By running for office, you can represent your fellow students or colleagues, promote their interests, and work to improve the university. It is a valuable experience that can provide you with insights, networks, and skills that will be useful in your further career. Take the chance, get involved, and help make a difference! Your voice and your commitment are important.

And even if you do not want to stand for election, it is important to participate in these elections, so that you help ensure that the university is led by people who represent your interests and values. Therefore, it is important that you exercise your right to vote and actively participate in the university elections. Your voice can make a difference!

And last but not least: Congratulations to the award winners of the research presentations from the Research School in Clinical Medicine!

  • Aishwarya Pavithram (1st prize oral presentations);  PhD candidate K2
  • Gonzalo Nido (postdoc award oral presentations) researcher, K1
  • Jenny Lindroos (2nd prize oral presentations) PhD candidate K1
  • Anne Mari Syversen (3rd prize oral presentation) PhD candidate K1
  • Harini Pechiappan (People’s Prize) PhD candidate K2
  • Thea Sjøgren (postdoc award poster) postdoc Helse Bergen (Bergithe Oftedal accepted the award on her behalf)
  • Adrianna Jebrzycka; 1st prize poster PhD candidate K2
  • Brit Ellen Rød (2nd prize poster) PhD candidate K1
  • Camilla Ekanger (3rd prize poster) PhD candidate K1

Have a great weekend!

Silke[:]

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Obligatoriske felt er merket med *