[:no]Ukens leder[:en]This week’s editorial[:]

[:no]Fakultetets dag nærmer seg med stormskritt: 13.juni og der kan du ”Møte de beste!”

Utdeling av Søren Falchs junior og seniorpris samt avholding av Falchforelesning 2019: Professor Maiken Nedergaard, Københavns Universitet som har spennende translasjonell hjerneforskning, inkludert det glymfatiske system og søvns betydning for hjernehelse!

Utdeling av priser: årets publikasjon, årets PhD, årets forskningsgruppe, priser for internasjonalisering, fremragende formidling og underviser/undervisningsmiljø. K2 har tidligere markert seg sterkt i dette gode selskap, så vi er spente på hvilke K2-ere som honoreres i år!

Og apropos undervisning; siden fakultetet fremmer forslag om tittel Fremragende underviser (noe som faktisk skal tilgodesees med lønnsøkning!), her er noen karriæreplanleggingstips:

Ta basismodul i pedagogikk som du skulle ha tatt innen to år etter ansettelse i din hovedstilling (og gjør ferdig oppgaven som hører til), noen flere enn meg som føler seg truffet av tidsklemmen her….?

Husk å notere all undervisning du bidrar til, inkludert undervisningsadministrativ virksomhet (forelesninger, gruppeundervisninger, undervisningsvisitter, semesterstyrebidrag, lage undervisningsopplegg, lage/rette eksamener) ilp hvert semester (lenger tilbake er vanskelig å huske…)

Noe helt annet som likevel er relatert til undervisning: bioinformatikk. Dette er en stadig viktigere del i mye av vår aktivitet; med ulike «–omics» kreves både forståelse og praktisk bruk av ulike informatikkmetoder når vi har store datasett med f.eks genetiske data eller «big-data» generelt. K2 har ansatt en «egen» bioinformatiker: Anagha Joshi, men har pr. i dag ingen strukturert undervisning i dette i våre studieprogram. CBU; Computational Biology Unit; driver tverrfaglig (informatikk/matematikk/kjemi/biologi) forskning og undervisning på ulike studieprogram/nivå og har tatt initiativ til å se hva som er ønskelig av koordinert felles undervisning også innenfor medisin/farmasi (våre studieprogram).

Kan våre studenter nytte allerede eksisterende kurs, f.eks i elektiv periode eller foskerlinjestudenter/PhDstudenter ilp andre deler av terminene? Er det behov for postgraduate kurs i relasjon til ditt forsknings-/fagområde?

Anaghi og jeg er interessert i innspill som vi vil formidle videre. Anaghi vil gjerne bidra til å utvikle kurs, samtidig vil vi gjerne unngå duplisering med allerede eksisterende kurs men heller fremme kurs som kan tilbys/benyttes «på tvers».

 

 

 [:en]The faculty day is fast approaching: June 13th where you can «Meet the best!»

Søren Falch’s junior and senior prize will be awarded and the Falch lecture 2019 is held by  Professor Maiken Nedergaard, University of Copenhagen who has conducted exciting translational brain research, including underpinning the importance of the glymphatic system and sleep for brain health!

More awards to be handed out: this year’s publication, this year’s PhD, this year’s research group, prizes for internationalization, outstanding dissemination and teaching. K2 has previously received several prizes, which K2s are being honored this year?

And apropos teaching; since the faculty promotes the new title of “Excellent teacher” (which will actually lead to a salary increase!), here are some career planning tips:

Complete the basic module in pedagogy that was scheduled within two years of hiring in your main UiB position (and finish the compulsory written task/paper), anyone else but me who feel hit by the time-squeeze….?)

Remember to record consecutively in your teaching-portifolio any teaching activites you are contributing to, including teaching administration activities (student rounds, skill sessions, preparing written materials, semester boards, creating quizzes, preparing /evaluating exams), retrospective registration will often lead to missing bits..

Something else however still related to teaching: bioinformatics. This is an increasingly important part of much of our activity; with different «-omics», both understanding and practical use of different computer science methods are required when we have large datasets with eg genetic data or «big-data» in general. K2 has employed an «own» bioinformatician: Anagha Joshi, but as per. today we have not implemented any structured bioinformatic teaching in our study programs. CBU; Computational Biology Unit runs interdisciplinary (informatics / mathematics / chemistry / biology) research and teaching at various study programs/levels and has initiated a joint call to identify what might be coordinated bioinformatic teaching also in medicine/pharmacy (our study programs).

Can our students benefit from existing courses, for example during elective periods or research-line students/PhD students during other parts of the terms? Is there a need for postgraduate courses in relation to your research/subject area?

Anaghi and I are interested in input that we will convey further. Anaghi will gladly contribute to developing courses, but we want to avoid duplication with already existing courses and rather promote courses «across» study-diciplines.[:]

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Obligatoriske felt er merket med *