[:no]Karrierebegrepet kan for mange oppfattes som et verdiladet begrep, men for dem som arbeider innen akademia er dette en realitet. Per i dag stilles store krav om å rekruttere de beste talentene og gi dem så god oppfølging at de blir værende ved institusjonen dvs. i vårt tilfelle Klinisk institutt 2. Dette gjelder for at norske institusjoner skal kunne hevde seg sterkere i den internasjonale konkurransen om talenter og forskningsmidler. Da må også ledere på alle nivåer prioritere god rekrutterings- og karrierepolitikk. Nylig leverte en arbeidsgruppe nedsatt av UHR et inspirasjonsdokument med forslag om et helhetlig rammeverk for karrierepolitikken ved norske UH-institusjoner. Rapporten finner du her: http://www.uhr.no/documents/230615KarrieredokumentetUHR.pdf
I inspirasjonsnotatet Bedre Karrierepolitikk for vitenskapelig personale i UH-sektoren (UHR juni 2015), som rapporten er blitt kalt, foreslår arbeidsgruppen å systematisere sin karriere- og HR-politikk inn mot fire faser i en vitenskapelig karriere:
- De som er i organisert doktorgradsutdanning (ph.d.)
- Ansatte på kvalifiseringsnivå (postdoc, forskere etc.)
- Fast ansatte i kombinerte stillinger (1. amanuensis, professor, etc.)
- Internasjonalt ledende professorer
Karrierepolitikk handler naturligvis om hele karriereløpet, fra ph.d. til internasjonalt ledende professorer. Dette bør vi ta fatt på og arbeide videre med. Det beste tidspunktet å ta dette opp er ved medarbeidersamtalen.
Roland[:en]The term career is by many perceived as a value-laden concept, but for those who work in academia this is a reality. At present there are great demands to recruit the best talents and follow them up so well that they remain at the institution, in our case Department of Clinical Science. This applies to ensure that Norwegian institutions will be able to assert themselves in the international competition for talents and research funding. To make this work, leaders at all levels need to prioritize good recruitment and career policy. Recently a working group appointed by UHR delivered an inspirational document with proposals for a coherent framework for career policy at Norwegian higher education institutions. The report can be found here (in norwegian): http://www.uhr.no/documents/230615KarrieredokumentetUHR.pdf
In the inspiration note Better Career Policies for academic staff in the higher education sector (UHR June 2015), that the report has been called, the working group proposes to systematise career and HR policy into four phases in a scientific career:
- Phase 1. Those who are in a doctoral program (PhD)
- Phase 2. Employees in qualification level (postdocs, researchers etc.)
- Phase 3. Permanent employees in combined positions (Associate professor, professor, etc.)
- Phase 4. Internationally leading professors
Career Politics is of course about the whole career path, from PhD to internationally leading professors. We should embark on and continue to work with this. The best time to bring this up is in the appraisal interview.
Roland[:]