
I en nylig publisert studie byttet en gruppe unge friske kvinner fra kumelk til havremelk i fire uker. Det reduserte nivået av det farlige kolesterolet i blodet deres.

Da er alle midtveisevalueringer for instituttets PhD-kandidater unnagjort for dette semesteret. Stor takk til Irene som har organisert det helle, og til alle som har bidratt i komiteene.
Mange forskningsgrupper jobber nå med å oppdatere sine nettsider. Det har stor betydning at instituttet har oppdaterte og informative nettsider om vår aktivitet. Det ser nå ut for at K2 sine W4 sider lanseres den 11.juni.
Jeg vil minne om at alle som har prosjekter som behandler personopplysninger i forsknings- og studentprosjekter ved UiB har disse registrert i RETTE, og holder disse oppdatert. Systemet har vært i bruk i noen år nå, og skal ivareta vår lovpålagte plikt som forskningsinstitusjon, men er blitt enda viktigere med ny helseforskningslov. Prosjektledere må sørge for at informasjon om prosjektene er oppdatert, f.ex om man forlenger prosjektet, eller endrer ansvarsforhold. RETTE har nå vært gjennom en overhaling for å gjøre det mer brukervennlig. Der er utarbeidet bedre rutiner for automatisk overføring av REK korrespondanse, og K2 sine RETTE kontakter vil fra nå oftere etterse at prosjekter er ajour. Der er per i dag 171 prosjekter registrert på K2.
La meg til slutt minne om frist 24.mai for å søke om midler til å få ferdigstilt søknader til NFR FRIPRO programmet (se forrige ukes leder).
Ønsker alle en god 17.mai !

Kreftforeningens Stafett for livet er en hyllest til alle som er rammet av kreft. Familie, venner, skoler, foreninger, arbeidsplasser og andre danner lag for en person de vil støtte eller minnes. Sammen skal de gå eller løpe i et helt døgn for vise at det alltid bør være noen på banen for den som er syk.

I forbindelse med oppnevnelsen av Aud Jebsen som ny æresdoktor ved UiB, inviterer vi 20. mai til en samtale om stiftelsers betydning for forskningen i Norge – med særlig vekt på Stiftelsen KG Jebsen. Vi har også invitert pianist Leif Ove Andsnes som vil bidra med musikalske innslag under arrangementet.

Kjære alle sammen!
Mye som skjer for tiden, så dette blir en litt lengre leder denne gangen. Vi hadde en veldig fin avslutning for Mia på onsdag, det var veldig kjekt at det var så mange som var med. Tusen takk til Mia for alt hun har gjort for K2! Og så vil jeg ønske vår nye konstituerte administrasjonssjef Eirik Rekve Thorsheim velkommen. Han har kontor 8.etasje labbygget og har begynt på mandag. Vi kommer til å ta en runde gjennom instituttet de neste dagene slik at han kan bli kjent med våre ansatte (i alle fall i Bergen, turene til Stavanger, Førde og Haugesund kommer).
Så hadde Nina allerede nevnt at fakultetet sammen med instituttledelsen har utnevnt en økonomi-arbeidsgruppe, koordinert av Rolf Reed. Det blir avholdt et allmøte for hele instituttet 28.mai kl.10-11:30, Auditorium 1 BBB, jeg håper at så mange ansatte som mulig deltar og kommer med innspill.
Husk å registrere ferien! Fristen til å registrere hovedferien var 1.mai, men det er fortsatt mange som ikke har søkt om ferien. Husk at det må avtales med nærmeste leder.
UiB er bekymret over at antall søknader til NFR FRIPRO har gått ned og har derfor delt ut noen midler til søknadsstøtte. Betingelsen er at søknaden sendes innen 2026. Ellers er det ingen føringer hva midlene kan brukes til, men prosjektet må legges til K2 for å kunne be om søknadsstøtte. Lenken til skjemaker blir synlig når en trykker på «les mer».
Og sist, men ikke minst: Gratulere så mye til alle prisvinnere på fakultetets dag, og spesiell gratulasjon til våre prisvinnere fra K2: Nina Langeland (Falch seniorpris), Jan-Inge Bjune (årets publikasjon) og Jon Andsnes Berg og Trond Trætteberg Serkland (utdanningspris). Jeg er stolt å ha så flinke folk rundt meg!
Ha en riktig god helg!
Silke

Vi ønsker Eirik hjertelig velkommen til Klinisk Institutt 2 som administrasjonssjef.
Eirik begynte som administrasjonssjef 01 mai, og er konstituert ut året. Eirik har en mastergrad i Sammenliknende Politikk fra Universitetet i Bergen, og har jobbet som studieleder ved institutt for informatikk.
På fritiden finner du ham fort i byfjellene, ellers er han kanskje hjemme med en god bok.
Eirik har overtatt kontoret til Mia i 8. etasje, og du er hjertelig velkommen innom for en prat!