
Skal du begynne på medisin, tannpleie, farmasi, odontologi eller ernæring? Her finner du det viktigste du trenger for en god studiestart ved Det medisinske fakultet.

Kjære alle sammen,
Gratulerer med vel gjennomført OSKE-12 i går både i Stavanger og Bergen! Et stort antall vitenskapelige, administrative og teknisk K2-ansatte gjorde i samarbeid med kolleger ellers på fakultetet en stor innsats for at denne avsluttende eksamen for legestudiet skulle bli gjennomført på best mulig vis med gode oppgaver gitt simultant på to campus for de første 7 Vestlandslegepilotstudentene i Stavanger og 90 studenter i Bergen. Neste uke er det OSKE-6 for hele 209 MED6-studenter, og i tillegg er det mange som jobber med sensur av skriftlig eksamen etc på de mange ulike semestre. Tusen takk til alle for svært viktig arbeid!
På de 245 studieplassene på medisinstudiet fra høsten 2026 var det meget gode søkertall og hele 429 studenter hadde satt den nyeste Bergen/Haugesund-modellen som førstevalg. Etter tre år i Bergen vil de heldige utvalgte flytte til Haugesund sommeren 2029 for de siste tre årene. De første Bergen/Stavanger-studentene som begynte høsten 2024 flytter til Stavanger i 2027, mens de første Bergen/Førde-studentene som begynte i fjor, reiser til Førde i 2028.
For videre faglig planlegging i flercampusmodellen opprettes det fra høsten overordnede semesterstyrer og lokale semestergrupper. Lederne for semesterstyrene vil som før ha fast representasjon i Programutvalg for medisin (PUM). I PUM vil det i tillegg være fast representasjon av faglige studieledere fra henholdsvis campus Stavanger, Førde og Haugesund. Det pågår mye godt arbeid for god overgang til flercampusmodellen med gode diskusjoner og justeringer der det er behov.
Med ønske om en riktig god helg!
Camilla
Under følger viktige datoer for opptak juli/august 2026: https://www.pahoyden.no

KI Kompetanseløft er et opplæringstilbud rettet mot alle teknisk-administrative ansatte ved universitetet. Målet er å styrke forståelsen av kunstig intelligens (KI) og hvordan KI-verktøy kan brukes som støtte i arbeidshverdagen. I den tredje modulen av KI Kompetanseløft er målet er å spisse den tilegnede KI-kompetansen og identifisere muligheter for å forbedre arbeidsprosesser i fellesskap.

Utlysningen er åpen for fast ansatte i vitenskapelige stillinger ved våre samarbeidsinstitusjoner. Siden UiB er en av våre partnerinstitusjoner, har forskere hos dere en unik mulighet til å søke midler til et ettårig opphold ved senteret sammen med et håndplukket lag av internasjonalt anerkjente forskere.

Kjære alle sammen,
Jeg har hatt all grunn til å være stolt å være leder for K2 denne uken: på gårsdagens høytidelige æresdoktorpromosjon ble kandidaten fremmet av K2, Anna Louise Gloyn, utnevnt som æresdoktor. Hun har hatt mangeårig samarbeid med Pål Njølstad og hans gruppe.
På tirsdag fikk vi gledelige meldingen at to av våre SFF søknader går videre til finalen, ledet av Pål Njølstad/Marc Vaudel (Center for Early-Life Diabetes Mechanisms) og Eystein Husebye/Anette Wolff (Centre for Reciprocal Rhythms in Immunology, Somnology and Endocrinology). Gratulere så mye, det er veldig stas at begge to søknadene fra Det medisinske fakultetet som gikk videre til finalen er fra K2! Og til dem som ikke gikk videre: ikke gi opp, jeg setter stor pris på innsatsen dere har gjort. Kanskje finnes det noen muligheter til å søke NFR FRIPRO med deler av søknaden istedenfor? Det er fortsatt mulig å søke om søknadsstøtte for det via lenken som dukker opp når du trykker på «les mer» nederst. Fristen er 24.mai. Midler til NFR FRIPRO søknad/Funds for applying to NFR FRIPRO (frist/deadline 24.5.26).
Sist vil jeg bare minne om allmøte på torsdag 28.mai kl.10-11:30 Auditorium 1 BBB, hvor vi skal bli kjent med økonomi-arbeidsgruppen og alle har muligheter å komme med innspill.
For lenker, trykk «les mer»
Ha en riktig god langhelg!
Silke