Daglige arkiver: 9. februar 2018

Forskerutdanningen på K2

Som ny visestyrer for forskning på K2 er forskerutdanningen noe jeg kommer til å fokusere på. De siste årene har det vært en nedgang i antall disputaser ved Det Medisinske fakultet. Mens det var henholdsvis 98 og 97 disputaser i 2015 og 2016, var det bare 82 disputaser i 2017. Antall opptak i PhD-programmet derimot har vært nokså stabilt med mellom 90 og 100 kandidater per år. Tallene for K2 er på lik linje. Antall disputaser har gått ned fra 31 i 2015 til 19 i 2017, mens opptaket har vært rundt 30. K2-ledelsen vil derfor gi økt oppmerksomhet på gjennomføring og prøve å tilrettelegge så godt som mulig for at kandidatene leverer avhandlingen. Alle stipendiater og veiledere oppfordres til å ta kontakt når det oppstår problemer.

I siste runde med stipendiatstillinger fra Det Medisinske fakultet fikk K2 veldig god uttelling med opp til 16 nye stipendiatstillinger. Det er veldig gledelige nyheter! De fleste har fått en stilling over fire år med 25 % pliktarbeid. Som daværende visestyrer for forskning, Roland Jonsson, allerede skrev i 2014, utgjør dette en kjemperessurs for instituttet. For å få en rettferdig fordeling av pliktarbeidet vil alle UiB-finansierte stipendiater i løpet av noen uker bli kontaktet for et kort møte med K2-ledelsen, sammen med hovedveileder og forskerutdanningskonsulent Irene Hjelmaas, om planlegging av pliktarbeidet.

Silke

Min Tid

For å forbedre timeregistreringstilbudet ved Universitetet i Bergen, har Universitetsledelsen besluttet at alle teknisk og administrativt ansatte ved UiB skal ta i bruk Min Tid. Dette gjelder både de med fast og fleksibel arbeidstid, og timelønnede. Min Tid vil erstatte fleksitidskjemaet, og for timelønnede vil systemet erstatte timelistene.

Min Tid innføres mandag 12. februar for alle ansatte som fører fleksitidskjema i dag, med unntak av klinikkpersonalet IKO og ansatte ved Dyreavdelingen. De kommer senere.

Informasjon om Min Tid gis på følgende steder og tider:

IGS
mandag 12.2. kl. 9–10, Bjerkedalsrommet, Kalfaret.

IKO
onsdag 14.2. kl. 10:45.

HUS/BBB
fredag 9.2. kl. 13–14, auditorium 4, BBB
mandag 12.2. kl. 12–13, konferanserommet, BBB
onsdag 14.2. kl. 12:30–13:30, auditorium 4, BBB

Søknadsfrister

Kjære alle sammen.

Vennligst se under de oppdaterte lenkene for ekstern finansiering.

Eksterne finansieringsmuligheter:

Finansieringsmuligheter for utdanning:

Nettsidene oppdateres hver annen uke. Nye oppføringer er merket med NEW.

Gi oss beskjed hvis du har kommentarer til nettsidene, eller hvis noen på instituttet savner en oppføring.

Amra, Ramune, Itana og Kaia

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 19 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Johnny Laupsa-Borge.

Les videre