Daglige arkiver: 8. april 2022

Eystein tar styringen

Kjære K2-medarbeider

Nei, det er ingen aprilspøk. Denne uken overtok jeg som instituttleder etter Pål, men bare for en kort periode  – Pål har en kortvarig permisjon fram til 10. mai og jeg skal forsøke å yte samme gode service som han. Når det nå stunder mot påske er det på sin plass å takke alle K2-ansatt for innsatsen så langt i år. Det forskes og undervises i høyt tempo selv om ressursene er knappe. . Falchs juniorpris skal deles ut og forskningsgruppelederne bes fremme kandidater, se annonsering i dette nummeret av K2-nytt.

Så vil jeg benytte anledningen til å takke Maria Holmaas og resten av administrasjonen for sin formidable innsats med å holde hjulene i gang. K2 er en fantastisk arbeidsplass og har et enormt potensiale for god forskning og undervisning. Da er det bare å jobbe på og gjøre det som er bra enda bedre.

Jeg håper alle for mulighetene til å nyte noen fridager i påsken, og lade batteriene både med fysisk og muligens også åndelig føde. Krigen i Ukraina er en sterk påminning om at vi ikke kan ta frihet og demokrati for gitt.

Hilsen

Eystein Husebye

Konstituert instituttleder

Ønsker du å bidra under Forskningsdagene i Bergen?

UIB er den største bidragsyteren til festivalen i Bergen, og vi håper flere fagmiljøer vil bli med å synliggjøre forskning for byens befolkning. Forskningsdagene er en årlig, nasjonal festival og foregår i år fra 21. september til 2. oktober.

Nå søker vi bidrag til:
Forskningstorget

• 23. og 24. september i et stort telt på Festplassen, fylt med 25-30 stasjoner fra byens forsknings- og utdanningsinstitusjoner
  • Målgruppe: elever i 6. og 7. trinn (23. sept), hele byens befolkning (24. sept)
  • Alle fagfelt velkommen, stasjonene bør kunne engasjere målgruppene med aktiviteter/oppgaver
  • Meld interesse innen 25. april

Skolebesøk

• 21.-23. september: enkeltforskere eller team reiser ut til skoler og holder et undervisningsopplegg på maks én time
  • Målgruppe: 8.-10 trinn, alle ungdomsskoler i Bergen
  • Alle fagfelt velkommen! Vi ønsker å engasjere elevene i aktivitet eller oppgaver.
  • Man kan delta en, to eller alle tre dager
  • Påmelding innen 20. mai (kort beskrivelse + tittel, tekst og bilde til programmet) i skjema på Forskningdagene i Bergens nettsider.

Informasjonsmøte om forskningstorget og skolebesøk 29. april:
Er ditt fagmiljø interessert i å ha en forskningsstasjon eller delta på skolebesøk? Send e-post til ingeborg.revheim@uib.no, så blir du invitert til et informasjonsmøte og/eller en prat.

Har dere allerede planlagt et arrangement i festivalperioden?
Ta kontakt, så kan vi får det med i programmet og promotere det sammen med resten av festivalen.

Se også mer informasjon:

MRCRM seminarserie «Ex vivo fasiliteten – hvorfor, hvordan og når», med Einar K. Kristoffersen

Tid: 27. april, kl. 14.30 – 15:30

Sted: Auditorium 4, 3.etasje, BBB, Jonas Lies vei 91

Påmelding for tapas: https://www.deltager.no/event/mrcrm_seminar_series

Lenke til digital visning vil deles her: https://helse-bergen.no/en/arrangementer/mrcrm-seminar-series

Vi ønsker alle interesserte velkommen til det første seminaret i Mohn forskningssenter for regenerativ medisin (MRCRM) sin seminarserie, hvor Einar K. Kristoffersen vil presentere «Ex vivo fasiliteten» – det nye renromslaboratoriet på Laboratorieklinikken. Her kan du lære mer om hvordan celleprodukter til regenerativ pasientbehandling skal tilvirkes på Haukeland, og hvorfor vi trenger et ekstremt rent laboratorium til denne prosessen. Les mer om det nye renrommet her: https://helse-bergen.no/en/regenerative-medicine/ex-vivo-facility-at-haukeland-university-hospital

Einar K. Kristoffersen er leder ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin på Laboratorieklinikken, Haukeland Universitetssjukehus, professor ved K2, UiB og senterleder ved MRCRM.

Etter seminaret blir det mingling og tapas (siden det er servering ber vi om at alle melder seg på via påmeldingslenken over).

Velkommen J

Øyvind Byrkjedal-Bendiksen

Jeg jobber som studiekoordinator for den felles studieadministrasjon ved K1 og K2. Det vil i praksis si at jeg er arbeidsleder for den fine gjengen som administrerer medisin-, ernæring- og farmasistudiene på instituttene.

Det er jeg liker best med jobben er kollegene og det gode arbeidsmiljøet. Vi er en fin gjeng som brenner for at studiehverdagen skal bli så god som mulig for både studenter og ansatte ved UiB. Akkurat nå, jobber vi med å få på plass timeplanene for høstsemesteret 2022.

En annen ting jeg liker, er at jeg bidrar til noe som er større enn meg selv. Å være så heldig få være del av utdanningen av morgensdagens leger, farmasøyter og ernæringsfysiologer er veldig inspirerende. Det er veldig gøy å samarbeide med faglig dyktige leger, undervisere, forskere og engasjerte studenter.

Diputas-Hege Fredriksen Berg

Hege Fredriksen Berg

Hovedveileder: professor Camilla Krakstad
Medveiledere: ph.d. Erling Høivik

Prøveforelesning:     Torsdag 21. april 2022 kl. 10.15

Sted: Auditorium, AHH, Haukelandsveien 28
Oppgitt emne: «Clinical implementation of multi-omics methodology in cancer diagnostics»

Disputas:  Fredag 22. april 2022 kl. 08.15
Sted: Auditorium, AHH, Haukelandsveien 28

Avhandlingens tittel:
“Organoid models and novel biomarkers for improved treatment of endometrial cancer”

1. opponent: Ph.d. Gema Moreno-Bueno, Universitetet i Madrid, Spania
  2. opponent: Ph.d. Mads Haugland Haugen, Oslo Universitets sykehus
  3. medlem av komiteen: Ph.d. Gro Vatne Røsland, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor Harald G. Wiker.

Åpent for alle interesserte