Daglige arkiver: 9. april 2021

Det er pristid

Nå har du mulighet til å løfte fram kollegaer og miljøer som har utmerket seg i året som har gått – det er pristid! Fakultetet lyser ut både forsknings og undervisningspriser og hvert institutt kan fremme inntil to kandidater i hver kategori, bortsett fra årets publikasjon der det kan fremmes ett forslag.

Forskningsprisene er: årets publikasjon, årets PhD-avhandling, og årets forsknings og innovasjonsmiljø samt formidlingsprisen. For undervisning deles det ut inntil tre priser for fremragende tiltak innen utdanning uten de tidligere forhåndsdefinerte kategoriene (studiekvalitet, internasjonalisering og undervisning). Av disse er det en hovedpris på 150 000 og to priser hver på 50 000.

Nominasjoner til forskningsprisene skal gå gjennom K2 og visestyrer for forskning Silke Appel (silke.appel@uib.no). Undervisningsprisnominasjoner sendes til visestyrer for undervisning Mette Vesterhus (mette.vesterhus@uib.no). Fristen for nominering til alle disse prisene er 16. april. Det hadde vært veldig flott om K2 markerer seg med mange gode forslag.

I tillegg skal K2 sin undervisningspris deles ut. Kjenner du til noen som har bidratt til ekstraordinær god studentnær undervisning, eller mer organisatorisk; gått i bresjen og gjennomført nytenkende undervisningsopplegg? Send da nominasjoner til visestyrer for undervisning Mette Vesterhus innen 10. mai. Prisen deles ut på undervisningsdagen 19. mai.

Du finner detaljert informasjon om prisene i K2-nytt, uke 12.

Når vi er inne på undervisning, så har Stortinget bevilget til sammen 150 millioner kroner til universiteter, høyskoler og fagskoler til å lønne studenter for å gi faglig oppfølging til andre studenter. Vårt fakultet har fått om lag 1 million kroner til dette og tanken er at midlene skal tas i bruk allerede i vår. Mulig bruk er å lønne erfarne studenter til å ha gruppeundervisning for yngre studenter. Her er det imidlertid svært kort frist og instituttet må sende forslag til fakultetet allerede 12. april. Forslag sendes til Mette Vesterhus

Eystein Husebye

Visestyrer

Workshop “Communicating animal research – why and how”

Learning outcomes for participants:

Increased awareness of the importance of clear, transparent and open communication and proactive engagement with the public on matters relating to animal research. Improved understanding of how to communicate about animal research (e.g. where, what and how). Improved communication skills (including oral, visual and written)

Webpage

Workshop for datahåndteringsplaner

ELIXIR Norway, the Centre for Digital Life Norway and the University Library Bergen are organizing a joint workshop on Data Management Planning for Life Science Projects on **April 21/22**, including a practical part with hands on help on the Data Stewardship Wizard.

The full program can be found here:

The number of participants is limited to 40 – first come first serve.

Rakel og Otto-Kristian Bruuns legat

Legatets formål er å fremme norsk medisinsk basal forskning innen biokjemi, fysiologi og patologi. Prosjekter med relasjon til kreft prioriteres.

Legatet vil i 2021 dele ut tre stipendier på kr. 200.000 til nyskapende prosjekter.

Midler tildeles meriterte forskere som er leger. Individuelle søknader mottas, men søknader på vegne av institutter eller forskergrupper vil bli foretrukket.

Støtten gis i form av bidrag til driftsmidler og til mindre, vitenskapelig utstyr.

Søknader må fremmes elektronisk via legatets egen nettside (klikk her). Legatets fullstendige utlysning og søknadsskjema tilgjengeliggjøres 1. mai.

Søknadsfristen er 15. juni 2021.

Ta kontakt med UNIFOR ved spørsmål på unifor@unifor.no.

Rakel og Otto Kristian Bruun’s Legat

2021-2022 Peder Sather Center utlysning

Peder Sather Center (PSC) er et konsortium mellom UC Berkeley og sentrale norske universitet, inkludert UiB. PSC tilbyr såkornmidler til forskningssamarbeid og utveksling av forskere over Atlanteren. Det finnes ikke et medisinsk fakultet ved UC Berkeley, noe som kanskje har bidratt til at dette at MED har vært lite engasjert her. Men det finnes likevel muligheter for samarbeid med forskningsgrupper innen for eks AI og biomedisin.

Søkere fra UiB søker direkte til PSC. Det er lenke til søknadsskjema på denne siden:

Peder Sather Grant Program | Peder Sather Center (berkeley.edu)

Søknadsfrist for 2021-22 er 1. juni 2021