Daglige arkiver: 17. september 2020

Midlertidig rokkering i K2-ledelsen

Kjære alle. Dekanatet ønsker fullt fokus på SFF-søknadene siste 2 mnd med den effekt at de to koordinatorene ved K2, Eystein og meg, gis midlertidig permisjon fra våre verv i K2-ledelsen. Fra 21/9 og i ca. 2 mnd rykker Slike Appel opp som fungerende instituttleder og Emmet McCormack som forskningsansvarlig pluss visestyrer. Alle henvendelser, epost, telefoner mm skal således gå til disse og ikke til Eystein eller meg i denne tiden.

Jeg vil benytte anledningen til å takke begge to for at dere er villige til å ta på dere disse vervene. Jeg er sikker på at dere vil skjøtte vervene på en utmerket måte og ønsker dere lykke til!

Hovedutlysningen ved Norges forskningsråd 2021

Norges forskningsråd endrer fristen for neste års store utlysning, for mange også kjent som FRIPRO. Den nye fristen blir 10. februar og under ser dere hva det blir mulig å søke på. I tillegg vil kompetanse- og samarbeidsprosjekt, som inkluderer helseprogrammene, ha frist 17. februar. Disse vil jeg presentere når det kommer mer detaljer om hvilke tema de vil prioritere.

Les videre

Til alle førsteamanuensiser med ønske om opprykk til professor

Årets søknadsfrist for å søke om opprykk til professor etter kompetanse kom kanskje litt brått på noen av dere i den unntakstilstanden vi har opplevd i det siste. Hadde de tenkt å søke om opprykk i år, men rakk ikke denne fristen på grunn av korona-relaterte forsinkelser? Da kan du sende inn en kortfattet begrunnelse (to-tre setninger) til Gerd.Johannesen@uib.no senest 25. september kl 15.00. Du vil då få en ny anledning til å søke ved ekstraordinær frist som er satt til 31.12.2020.

De som allerede har søkt innen ordinær frist, vil bli behandlet som vanlig.

Fulbrightstipend for norske statsborgere til USA 2021-22

Covid19 har naturligvis skapt problemer for årets  kull av norske Fulbrightstipendiater – som for alle andre – og vi har tillempet så godt vi kan innenfor rådende restriksjoner; noen har vært nødt til å trekke seg, noen reiser ut først i januar, og andre har valgt å utsette oppholdet til neste år.

Men nå håper vi på bedre tider, ser fremover,  og minner om søknadsfristen for Fulbrightstipend til USA for det akademiske året 2021-22: 1. oktober, 2020.

Les videre

Forespørsel om tema for bacheloroppgaver i human ernæring

Våren 2021 skal 25 studenter ved bachelorprogrammet i human ernæring skrive en bacheloroppgave. Oppgaven skal utgjøre 15 studiepoeng, som tilsvarer ca. 6 uker fulltidsarbeid. Målet med oppgaven er å gi studentene erfaring med ernæringsvitenskapelig arbeid, i form av planlegging, gjennomføring og presentasjon av et vitenskapelig prosjekt. Oppgaven kan være en begrenset empirisk oppgave eller en litteraturoppgave (review). Litteraturoppgaver er anbefalt, og den skal helst være en ‘systematisk review’. Studentene får opplæring i litteratursøk og skriveteknikk som en del av emnet. Veiledningen vil i hovedsak fokusere på vitenskapelig innhold. Erfaring viser at det er lurt å finne et begrenset tema med ukontroversiell litteratur.

Les videre

Forespørsel om tema for masteroppgaver i klinisk og human ernæring (oppstart august 2021)

I forbindelse med at studentene på masterprogrammene i klinisk og human ernæring skal skrive en masteroppgave, etterlyser Programutvalget for ernæring nye masteroppgaver i ernæring. Masteroppgaven skal gi 60 studiepoeng og er beregnet til to semestre fulltidsstudium. Studentene velger oppgave innen april 2021, og arbeidet med oppgaven blir høsten 2021 – våren 2022. Studentene skal få oppnevnt max. to veiledere i forbindelse med arbeidet med masteroppgaven. Enten hoved- eller biveileder må være tilsatt ved Universitetet i Bergen.

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 6 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.