Daglige arkiver: 10. september 2020

NYE RETNINGSLINJER FOR DISPUTASER

Det har vært et stort ønske med publikum på disputaser da dette er den dagen kandidatene kan få vist frem hva de har jobbet med så lenge. Fakultetet har derfor arbeidet frem en prøveordning som forhåpentligvis kan ivareta både de tekniske utfordringene ved digital gjennomføring av disputas og smittevernhensyn.

Det åpnes nå for en løsning der inntil 20 personer kan være til stede i egnet UiB-lokale under prøveforelesning og disputas. Dette kan kun skje etter avtale med instituttet og under forutsetning av at smittevernregler overholdes. Kandidater som ønsker en slik løsning, må ta kontakt med Irene Hjelmaas (Irene.Hjelmaas@uib.no) så snart som mulig. Det er kandidatens ansvar å melde inn deltakerlister med telefonnummer til instituttet senest 2 dager før disputasen. Dersom deltakerlister ikke blir meldt inn, kan ikke publikum bli sluppet inn i lokalet.

Ved avtale om fysisk disputas skal det være en smittevernvakt til stede i lokalet under hele arrangementet. Denne har ansvar for adgangskontroll opp mot deltakerlisten, desinfisering av kontaktflater før og etter bruk og at alle tilstedeværende følger regler om å holde avstand før, under og etter disputas. Smittevernvakten kan for eksempel være en fra kandidatens forskningsgruppe.

Under doktorgradsprøven vil vår ph.d.-kontakt (organisert av Irene Hjelmaas) prioritere det digitale arrangementet da dette utgjør grunnlaget for bedømmelsen. Ph.d.-kontakt vil derfor ikke være fysisk til stede, men vil være tilgjengelig digitalt og legge til rette for testing og gjennomføring.

For øvrig gjelder følgende:

– Heldigital disputas er fortsatt anbefalt. Med heldigitalt menes en løsning der alle involverte, inkludert kandidaten disputerer fra sitt eget hjem eller kontor (med privat eller UiB-utstyr).

– Alle som har en aktiv rolle i disputasen må delta i testing i god tid på forhånd, med det utstyret og i det rommet de skal oppholde seg på selve disputasen. Alle som har en aktiv rolle under disputasen må gjøre seg godt kjent med utstyret gjennom testingen.

– IT-assistent vil være fysisk til stede (så lenge de ikke må være i karantene e.l.). Dette bestilles via UiB-hjelp.

– Zoom webinar er den anbefalte løsningen fra UiB sentralt.

– Det blir dessverre ikke anledning til å invitere flere enn 20 personer totalt inn i disputaslokalet selv om størrelsen på rommet skulle tilsi at det er mulig.

Merk at når det gjelder publikumsadgang kan det komme endringer på kort varsel dersom smittesituasjonen forverrer seg.

Lykke til!

Verneombud 2021–2022

Verneombudet
• skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som
angår arbeidsmiljøet
• er involvert i UiB sitt helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid
• er med der det skjer
• blir kjent med nye kollegaer og bygger nettverk
• får ny kunnskap og opplæring
• samarbeider med medarbeidere, tillitsvalgte og ledere
Lyst til å bli verneombud?

Se Flyer_verneombud 2020_ eller les mer om valg av verneombud her.

Har du spørsmål om det å være verneombud kan du ta kontakt med ditt
lokale verneombud eller hovedverneombud.

English: CCBIO Junior Scientist Symposium September 17, in Zoom

We have the pleasure of inviting you to our CCBIO Junior Scientist Symposium (JUSS) September 17, 2020! This is an online event in Zoom.

In the keynote lecture, Christine Stansberg (ELEXIR) and Kari Ersland (Digitalt Liv Norge) will talk about how to implement digital tools in your research and inform you how to get help analyzing your biological data. In addition, local junior researchers will present their work on cancer therapy resistance, obesity and cancer, salt-sensitive hypertension, and metabolomic signatures predicting heart failure.

Join us for a perfect occasion for professional input and digital networking!

Open for all – register at ccbiojuss.no for Zoom-link!

When: Thursday September 17, 2020 at 09:00 – 12:10 (Norwegian time)

Where: Digital event in Zoom (logon details will be sent to registered participants)

Program: can be found here.

Registration: At ccbiojuss.no.

General information: More information about the Junior Scientist Symposia can be found here.

Any questions can be addressed to Cornelia, Maria or Kenneth.

English: Save the date: K2 Junior annual retreat

This year’s K2 Junior Retreat will be held on Monday – Tuesday November 16-17 at Solstrand. You will receive an invitation to register and more information about the program in the coming weeks – for now, hold the dates! Please note that we have a limit of 30 participants, so be ready to register soon.

Best wishes,

The K2 JR Organizing Committee

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 6 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre