Daglige arkiver: 22. februar 2019

K2 2023

Solstrandseminaret har utmeisling av ny strategi som et hovedanliggende. Derfor vil jeg at alle starter å tenke på dette allerede nå og gjerne leser gjennom gjeldende strategiplan. Hvordan vil det biomedisinske økosystemet se ut som i 2023 og hva vil K2 sin posisjon være? For å drive forskning i den internasjonale fronten og samtidig tilby fremdragende undervisning til våre studenter må vi både ha en visjon og en misjon. Nedenfor kan dere la dere inspirere av hvordan Harvard Medical School tenker om strategi.

For å konkretisere hvordan vi kan nå våre mål inkluderer jeg noen få tanker:

–          Skal vi søke å innføre en ordning med ulønnede kliniske instruktører for legene på sykehuset for å bedre pasientnær undervisning og frigjøre forskningstid?

–          Skal vi vri rekrutteringspolitikken til å satse tungt på færre områder og i større grad dekke inn undervisingsbehovet med universitetslektorater?

–          Hvordan kan vi samarbeide ennå bedre med sykehusene slik at vi er bedre rustet til å konkurrere om forskningsanslag nasjonalt og internasjonalt

–          Hvordan kan vi organisere tiden vår bedre slik at vi får mer tid til det kreative arbeidet (herunder søke og bruke midler) og må bruke mindre tid på registrering, administrasjon etc.

Det er åpenbart mange andre innspill vi kan diskutere. Slike må gjerne sendes allerede nå til post@k2.uib.no. Vel møtt på Solstrand.

Eystein Husebye
Fungerende instituttleder