[:no]Avvikling og registrering av ferie[:en]Registration of vacation[:]

[:no]Vi minner om at all ferie skal registreres i Selvbetjeningsportalen innen 01.10.

Hovedferien omfatter etter ferieloven 15 feriedager og gis i perioden 1. juni – 30. september. Ved utløpet av denne perioden forventer UiB at alle ansatte har avviklet minst 15 feriedager. Normalt vil ansatte også ha avviklet noe ferie i forkant av hovedferien.

HR sender nå ut brev til de som ikke har registrert inn ferien om umiddelbart å registrere avviklet ferie i Selvbetjeningsportalen og søke om tiden for avvikling av restferien i inneværende år. Dersom det er noe ferie det vanskelig lar seg gjøre å avvikle i inneværende år, eller av andre grunner ønsker å overføre til neste år, kan det søkes om overføring av inntil 14 feriedager i henhold til ferielov og tariffavtale. Ved vurdering av slike søknader skal arbeidsgivers og arbeidstakers ansvar og plikter etter ferieloven vektlegges: «Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år».

Dersom det ved årsslutt fortsatt mangler registrering av ferie i Selvbetjeningsportalen og avtale om overføring ikke foreligger, vil all opptjent ferie anses som avviklet i inneværende år og følgelig bli slettet i våre systemer.[:en]We remind you that all holidays should be registrated in the Self-Service Portal by 1st of October.

According to the law, the main holiday comprises 15 holiday days and is granted in the period 1 June – 30 September. At the end of this period, UiB expects all employees to have completed at least 15 vacation days. Normally, employees will also have taken some time off before the main holiday.

For those who have not registered the holiday will receive a letter from the HR-Dept. to immediately register the holiday in the Self-Service Portal and apply for the remaining holiday in the current year. If there is holiday that is difficult to complete in the current year, or for other reasons want to transfer to next year, you can apply for a transfer of up to 14 holiday days in accordance with the law. When assessing such applications, the employer’s and employee’s responsibilities and obligations under the ‘Ferieloven’ shall be emphasized: «The employer is obliged to ensure that the employee is given holiday time of 25 working days each holiday year. The employee is obliged to complete the holiday time each year ».

If at the end of the year, there still is a lack of registration of holiday in the Self-Service Portal and no agreement on transfer, all earned holiday will be considered terminated in the current year and consequently be deleted in our systems.[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *