[:no]Hvem får årets undervisningspris [:en]Who gets this year’s teaching award? [:]

[:no]Jone Trovik, portrett til disputasUndervisning er en av kjerneaktivitetene våre og vi vil at det skal gies GOD undervisning ved K2. Pedagogisk kompetanse skal vektlegges ved ansettelse i vitenskapelige stillinger og i lønnsforhandlinger.

Omlegging til Medisin 2015 er et kjempeløft, tusen takk til alle som bidrar inn, både i semesterstyrer og som undervisere og administratorer! Takk også til dem som er avdelingsmentorerer for studenter i tidlig praksis (det er her vi kan legge grunnlag for interesse for eget fag samt fremstå som gode rollemodeller) så vel som dem som har påtatt seg ledelse av egne mentorgrupper.

Undervisning i ny studieplan legges om fra vesentlig tradisjonelle katedrale forelesninger til betydelig mer varierte og studentaktiviserende undervisningsformer.

Er du kjent med pedagogiske aktiviteter/prinsipper som PBL, TBL, flipped classroom eller case-basert undervisning? Hvis ikke kan jeg anbefale pedagogisk grunnkurs eller et av de andre kursene ved pedagogisk avdeling UiB (f.eks Hot Moments in Teaching and Learning). Forelesninger skal selvfølgelig ikke avskaffes men det er vist at VARIASJON i undervisningsaktiviteter fremmer læring, og at ulike undervisningsmetoder bør ”skreddersyes” opp mot hva slags ferdighet som skal læres. Da kommer begrepet læringsmål inn. Når vi har klart for oss hva vi ønsker studenten skal lære seg ved den undervisningstid en har til rådighet kan en så velge den beste undervisningsform.

Ved årets Undervisningspris (Kr 50.000!) ønsker vi å honorere en underviser eller et undervisningsmiljø som har vist stor interesse for å implementere ny undervisning; Ny studieplan med annen undervisning enn det man har hatt tidligere, nye undervisningsformer, utviklet nye kurs (f.eks valgfrie emner); altså INNOVASJON innenfor undervisning.

Jeg vil gjerne ha nominert kandidater, send begrunnet forslag til meg på jone.trovik@med.uib.no innen 10. mars!

Flervalgsdatabasen (MCQ) er under etablering, vi har begynt å teste dataløsning. Det er bare for alle undervisere å sette i gang med å lage oppgaver fra sine enkelte emner: en liten kasuistikk med ett spørsmål til og fire svaralternativ der ETT svar skal være det klart beste. Vi må legge begrunnelse/kommentar til minst ett av svaralternativene. Hvis hver av oss lager EN oppgave fra hver forelesning/gruppeundervisning vi holder kommer databasen fort opp i volum. Spørsmål skal valideres av en annen underviser enn deg selv og gjerne av en student (som er ferdig med den aktuelle termin) eller en nyansatt assistentlege som kan sikre at spørsmål er relevante for målgruppen studenter (og ikke bare for spesielt interesserte professores…). Lykke til!

Og husk Undervisningsdagen 27. April!

Jone[:en]Jone Trovik, portrett til disputasTeaching is one of our core activities and we want it to be given good education at K2. Pedagogical skills will be emphasized when recruting academic positions and salary negotiation.

Conversion to Medicine in 2015 an enormous boost, thanks to everyone who helps out in both in semester boards and as educators and administrators! Also thanks to those who are Department mentors for students in early practice (this is where we can lay the foundation for an interest in Our own Field and emerge as good role models) as well as those who have taken on the leadership of their own mentor Groups.

Teaching the new curriculum be restructured from substantial traditional cathedral lectures to considerably more varied and student activating teaching methods.

Are you familiar with educational activities / principles PBL, TBL, flipped classroom or case-based teaching? Otherwise, I recommend educational foundation or any of the other courses at educational Department UiB (for example: Hot Moments in Teaching and Learning). Lectures will of course not be abolished but it has been shown that VARIETY in educational activities promote learning and that different teaching methods should be «tailored» to the kind of skill that must be learned. Then comes the concept of learning. Once it’s clear to us what we want the student to learn with the teaching tools at your disposal can then choose the best teaching Method.

At this year’s Teaching Price (NOK 50,000!), We want to honor an educator or an educational environment that has shown great interest in implementing new teaching; New study with other education than we have had in the past, new teaching methods, developed new courses (for example elective courses); Thus INNOVATION in education.
I would like to have nominated candidates, send reasoned proposals for me on jone.trovik@med.uib.no within March 10th!

Multiple Choice Database (MCQ) is being established, we have started testing data solution. It’s only for all educators to initiate to create tasks from their individual topics: a small case history with one more question and four alternative answers there ONE answer should  clearly be the best. We must add validation / comment for at least one of the available options. If each of us makes A puzzle of each lecture / group we teach the database will be kept up in volume. Questions should be validated by another teacher than yourself and happily send it to a student (who have finished the current installment) or a newly appointed assistant doctor who can ensure that the questions are relevant to the target group of students (and not just for the enthusiast professors …). Good luck!

And remember Teaching Day 27th April!

Jone

 

 

 

 [:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *