[:no]Undervisningsdag 2016, var det noe å hente der?[:en]Education Day 2016, Was there anything to be gained from that?[:]

[:no]Jone Trovik, portrett til disputasTil dere som deltok på årets Undervisningsdag: takk for god medvirkning og fruktbar deltagelse med spørsmål, kommentarer og summediskusjon.
Til dere som ikke var nærværende følger noen hovedpunkter, inkludert eksempel på flervalgsoppgavelaging.

AMEE (Assocation for Medical Education) arrangerer årlig internasjonal stor kongress om medisinsk undervisning, i år i Barcelona, til neste høst i Helsinki. Man kan delta for å få inspirasjon for egen undervisning (det er foredrag, seminarer og workshop) og en kan gjerne presentere egne undervisningsprosjekt.

MittUiB (der vi kan legge inn forelesninger/handouts/quizer mm) prøv å gjøre dette ens for studentene; Fillager skal IKKE være tilgjengelig for dem, der bare laster vi opp våre presentasjoner. Hvert fagemne i ett semester har sin Modul (eks. Obstetrikk, Gynekologi, Gynekologisk onkologi hver sin modul i nåværende MEDFØD), der tilgjengeliggjøres det studentene skal bruke aktuell termin. For mer forklaring klikk her samt innlogget i MittUiB vil du finne MOFKURS2016 med kurs om Canvas (som er det selve programmet heter).

Forelesning om evidens for eLæring ved Rune Haagensen OUS viste gode eksempler fra Helse-Bergen (og de dårlige fra OUS, snakk om publikumsfrieri…) men poengterte at dette er nyttig hvis brukes i rett kontekst, tilpasset målgruppen og som ledd i multimodal undervisning: læring i flere kanaler gir mer effekt enn bare en metode (eks. forelesning alene).

Tobias Slørdahl fra NTNU underviste om Flervalgsspørsmål som vi anbefaler for alle eksamener (60% av hele eksamen, resten kortsvarsoppgaver = essays) og som er det som skal benyttes for kommende nasjonal eksamen (felles for alle våre medisinske fakultet). For hver oppgave vi lager her fra UiB kan vi hente ut en oppgave fra felles spørsmålsbank (Avkastning på 100%!). Hvis alle forelesere lager fem oppgaver til den eksamen som skal avvikles i deres emne i høst så vil vi ha god begynnelse for neste års eksamen! Hans Flaatten (K1) leder oppstart av «BergensBanken», han kommer til å kontakte eksamensansvarlige etter hvert for innskudd. Vi vil også trenge egne «fagfellevurderere» som gjennomgår nylagete spørsmål.

Hvordan skal et godt flervalgsspørsmål være? Det skal ha en kort men nødvendig innledning, gjerne pasienthistorie (alder, kjønn, hvor det foregår) med relevante opplysninger (symptomer/funn) og så et spørsmål som en hel setning. Lag fire tilnærmet like lange svaralternativ der ett svar skal være klart best. Riktig svar gir 1 poeng, feile svar/ingen svar 0 poeng. Beregn 2 minutter pr spørsmål, så ser du hvor mange oppgaver som trengs til 60% av eksamenstiden studentene har til rådighet. Link til Slørdals presentasjon finner du her.

Her er et eksempel på flervalgsspørsmål:

53 år gammel mann, professor ved K2, deltok ikke ved Undervisningsdagen på VilVite høst 2016. Hva er den mest akseptable forklaring til fravær?

A Han har høstferie med familien, tur var for lengst bestilt og dette var avklart administrativt.

B Han er imot endring av studieplan og vil overlate alt praktisk mhp MittUiB til studieadministrasjonen.

C Han deltok på Undervisningsdag for to år siden og synes ikke han må delta før til neste år.

D Han er et naturtalent til undervisning så vel som forskning og fagmedisin, trenger ingen nye undervisningsimpulser.

Heldigvis får alle en ny mulighet til våren, og da er det ikke høstferie… Studieleder (meg) tar gjerne imot forslag til tema som ønskes belyst.

Jone

 [:en]Jone Trovik, portrett til disputasTo those who participated in this years teaching day for K1 and K2: thanks for the good cooperation and fruitful participation with questions, comments and discussion.
To those who weren’t present, here are some key points, including examples of how to make multiple choice tasks.

AMEE (Assocation for Medical Education) arranges an annual international major cogress on Medical education, this year in Bacelona, and next autumn in Helsinki. One can participate to get inspiration for their own teaching (there are lectures, seminars and workshops) and one can happily present their own educatinal project.

MittUiB (where we can post lectures/handouts quizzes etc.) try to do this one for the students: The file Storage will NOT be avaliable to them, which is the place where only we upload our presentations. Each course in one semester has its’ Module (excl. Obstetrics, Gynecology, Gynecologic Oncology each module in the current MEDFØD), where it’s made avaliable to the students to use for the current term. For more explanation, click here and if you log in to MittUiB you’ll find MOFKURS2016 with courses on Canvas (which is the actual name of the program).

The lecture on evidence of eLearning by Rune Haagensen OUS showed good examples from Helse-Bergen (and the bad ones from OUS,  talk about the Public courtship…) but the pointed out that this is useful if used in the right context, adapted to the target and as part of multimodal teaching, Learning multichannel delivers more Power than just one Method (example: lectureing alone)

Tobias Slørdahl from NTNU taught about multiple choice that we recommend for all exams (60% of the entire examination, rest short questions = essays) and that it is to be used for upcoming national exam (common to all our Faculty of Medicine). For each task we produce here from UiB we can pick out a task from common question bank (Return of 100%!). If all lecturers stock five tasks to the exam which will be held in their course  in the autumn we will have a good beginning for next year’s exam! Hans Flaatten (K1) managed startup «Bergen Bank», he will be contacting exam responsibles for each deposit. We will also need their own «peer review» undergoing new made questions.

How should a good multiple choice questions be? It should have a brief but necessary introduction, like to patients history (age, gender, where there problem is) with relevant information (symptoms / findings) and then a question as a whole sentence. Create four approximately equal length answer option where one answer should clearly be the best. Correct answer gives 1 point, wrong answers / no answer gives 0 points. Calculate 2 minutes per question, so you can see how many tasks needed for 60% of the exam time, students have at their disposal. Link to Slørdal presentation can be found here.

Here is an example of multiple choice questions:

53 year old man, a professor at K2, did not participate at the Education Day at VilVite autum 2016. What is the most acceptable explanation for the absence?

A He on autumn holiday with the Family,  the trip was booked a long time ago and this was resolved administratively.

B He is against changing the curriculum and will leave everything practical respect MittUiB to study administration.

C. He attended the day of instruction two years ago and did not think he should participate until next year.

D He is a natural talent for teaching as well as research and fagmedisin, need no new teaching impulses.

Luckily everyone gets another chance in the spring, and then it’s not autumn holiday … Studies (me) welcomes suggested topics to be clarified

Jone[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *