Ukens leder

Kjære alle sammen,

For dere som ikke kjenner meg fra før så heter jeg Svein Skeie og har stilling som forskningsdirektør ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS) og førsteamanuensis ved med fak/K2. Faglig bakgrunn er spesialitetene indremedisin, geriatri og endokrinologi. Jeg har den glede å være en del ledergruppen ved K2 og da er det naturlig å skrive en leder av og til.

Ved SUS er vi nå godt i gang med Vestlandslegen – både med studenter og med stillinger. Det er en stor utfordring å implementere studieplanen i sykehuset. Vi bygger også nytt sykehus (nye SUS) hvor mesteparten av somatisk døgnvirksomhet flytter inn i november 2025. Dette må også forberedes for UiB sin del. I det nye sykehuset har UiB ca 1000m2 eget areal, det gir et langt bedre utgangspunkt enn det vi tidligere har hatt for praksisstudentene (2015-planen). Samtidig med oppbygging av utdanningen skal også forskningsaktiviteten bygges opp. Forskning har ikke vært hovedfokuset så langt, men med  flere ansatte i bistillinger så gir nye muligheter, også for kolleger som er ansatt i Bergen. Forskningsmulighetene ved SUS er gode og økt samarbeid kan gi nye forskningsmuligheter for fagene som sorterer under K2. I 2023 hadde SUS og UiB totalt sett 163 sampublikasjoner som viser at det allerede er betydelig aktivitet.

Kanskje har du kolleger ved SUS det hadde vært naturlig å samarbeide mer med? Kanskje ønsker du å samarbeide men er usikker på hvordan det kan etableres? Trenger du hjelp til å finne veien inn i SUS så ta gjerne kontakt med meg.

Ha en utmerket helg!
Svein.