Åpning av forskningssenteret C-MYC: KG Jebsen Senter for myeloid blodkreft

Behandling av aggressive kreftformer mislykkes ofte. Pasienter som ikke responderer på behandlingen, identifiseres først flere uker eller måneder etter behandlingsstart, basert på måling av tumorbelastning.

De nye senteret C-MYC vil arbeider for å endre dette, og bruke myeloid blodkreft som modell for et paradigmeskifte i diagnostikk og behandling.

Tumordiagnostikk vil utvikles til funksjonell profilering av enkeltceller, slik at ikke-respondere kan identifiseres innen timer eller dager, i stedet for uker eller måneder. De fleste kreftmedisiner styrer skjebnen til tumorceller mot celledød, differensiering, transdifferensiering, hviletilstand og aldring. Med dagens diagnostikk kan denne informasjonen om celleskjebne ikke hentes ut.

Senteret C-MYC vil bruke måling av celleskjebner for å identifisere ikke-respondere og optimalisere behandlingen. C-MYC vil samle grunnforskere og kliniske forskere for å utvikle nye diagnostikk- og terapikonsepter for fremtidige kliniske studier i et 5-årig prosjekt støttet av Stiftelsen KG Jebsen..

Vertskap for senteret C-MYC er Universitetet i Bergen, i samarbeid med Haukeland universitetssjukehus og Universitetet i Oslo. C-MYC åpnes 11. september i Bergen, med både et åpent vitenskapelig symposium og et pasientrettet møte sammen med Blodkreftforeningen 12. september.

Påmeldning til åpning av forskningssenteret C-MYC: KG Jebsen Senter for myeloid blodkreft

CMYC: KG Jebsen Center for Myeloid Blood Cancer – Opening Symposium (uib.no)

Blodkreftforeningen og C-MYC inviterer til seminar: Senskader etter allogen stamcellebehandling