Daglige arkiver: 10. mars 2023

Leder

Kjære alle sammen!

Det er tid for tildeling av smådriftsmidler (SMÅFORSK). Midlene er et spleiselag mellom NFR og UiB. Intensjonen med denne tildelingen er at midlene skal gis til forskningsgrupper som ikke har fått tilslag på store tildelinger slik at de kan komme i gang med nye prosjekter. Det kan søkes om å dekke utgifter til reiser, seminarer, kurs, materiell, teknisk-administrativ assistanse og andre driftskostnader.

Krav til søknad og kriterier for tildeling:

– Midlene går til forskere som ikke har store driftsmidler allerede.
– Størrelsen på de enkelte bevilgningene er mellom 15 000-150 000 NOK.
– Midlene må brukes innen 2023 og kan ikke overføres.
– Mottakere må være aktive forskere i fast vitenskapelig stilling ved K2, prof. II eller 1.am. II.
– Mottakere må ha søkt eksterne midler de siste årene.

Alle faste vitenskapelige ansatte (inklusive vitenskapelige ansatte i bistilling) ved K2 kan sende inn en søknad. Det gjøres via denne linken. Fristen er 27.3.2023.

Så blir det også en infrastruktur-utlysning fra NFR i år, føringene er fortsatt uavklart. Men fakultetet ønsker er kartlegging av søknadene med frist 17.aprildette skjemaet.

Ha en riktig god helg!

Silke Appel

Kunngjøring av valg i gruppe B til instituttråd K2 og fakultetsstyre Det medisinske fakultet

Vedlagt er kunngjøringer (norsk og engelsk) for valg av representanter fra gruppe B til instituttrådet K2 og fakultetsstyret ved Det medisinske fakultet.

Fristene for å sende skriftlige kandidatforslag til fakultetets valgstyre v/Gjert Bakkevold, gjert.bakkevold@uib.no er:

Kandidater til instituttrådet og fakultetsstyret – forslagsfrist 31. mars

Kunngjøring kandidatforslag gruppe B fakultetsstyrevalg 2023
Kunngjøring kandidatforslag gruppe B instituttrådsvalg K2 2023

Bli med på OSKE juni 2023!

Nå har arbeidet med OSKE i juni startet og vi trenger deres hjelp.

Administrative ansatte er nødvendig for at både OSKE12 i MED12 7. juni og OSKE6 i MED6 14. juni, skal gå rundt. I MED6 er det et større antall studenter som skal ha eksamen enn i MED12, så her er det behov for flere ansatte.

Foto: Paul André Sommerfeldt

I påmeldingsskjemaet velger du hvilken eksamen og hvilke dager du kan delta. Vi ønsker at de som er på sløyfer kan være med å rigge (og rydde) den sløyfen de skal være på.

Påmeldingsskjema: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=12323008

Vi ønsker å få på plass sløyfene i god tid før OSKE, og det er derfor ønskelig med tilbakemelding seinest fredag 24.mars

Vi håper så mange som mulig har anledning til å delta! Av erfaring vet vi at mange synes det er utrolig kjekt å få være med på OSKE. Det er en fin mulighet til å treffe kolleger du ikke ser hver dag, og få et innblikk i hvordan eksamen til studentene fungerer. I tillegg får dere servert lunsj og mulighet til å mingle i lunsjen.

Dersom dere har spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt med oss

OSKE6: Mareike Mannigel – 55586235
OSKE12: Ingvild Lekven Jonsvoll – 55585407

PINT OF SCIENCE – Call for speakers

Vitenskapsfestivalen «Pint of Science» ønsker å tilby forskere en uformell måte å presentere forskningen sin for publikum på-

Årets festival foregår 22. – 24. mai og finner sted i Stereo bar.

Er du interessert i å presentere forskningen din til publikum på en forståelig, engasjerende og uhøytidelig måte, over en øl eller to? Vennligst fyll ut dette skjemaet.

Les mer om «Pint of Science» her: https://www.pintofscience.no.

Søvn og søvnvansker: Historiens siste sommertid? (Litteraturhuset)

Hva gjør sommertid og vintertid med søvnen vår? Blir vi syke av å stille klokken? Skal vi ha evig sommertid eller evig vintertid? Hvem skal vi ta hensyn til, folk i Kirkenes eller Bergen?

Tid og sted: Tirsdag 28. mars, kl. 19:00. Litteraturhuset.