Daglige arkiver: 10. desember 2021

Ukens leder

Det nærmer seg jul og med det nærmer det seg også en ny runde med søknadsfrister igjen. I den sammenheng vil jeg bare minne på at en skal melde fra via skjemaker at man søker eksterne midler. Dette skal sikre både god søknadsstøtte og at en får tildelt en av våre økonomer for å hjelpe med budsjettet. Og så vil jeg også minne på at det finnes andre finansieringskilder enn NFR, for eksempel EU. Jeg oppfordrer dere til å delta på UiB sin informasjonsdag 14. januar 2022 i aulaen (NB! Krever registrering innen 31.12.21, følg linken for mer informasjon og påmeldingskjemaet.

Jeg håper at dere tar vare på hverandre i denne igjen Corona-pregete førjulstiden, til tross for avlyste felles markeringer.

Ha en riktig god helg!

Utlysning av SPIRE-midler 2022

Det kan nå søkes om SPIRE-midler i følgende 2 kategorier:

1. SPIRE midler for internasjonale forskningssamarbeid
  2. SPIRE – Gjesteforskermidler

Les mer om retningslinjer, kategoriene og hvem som kan søke på hjemmesiden: SPIRE – Såkornsmidler | Forsknings- og innovasjonsavdelingen | UiB

Alle søknader skal skrives i eget søknadsskjema.  Se link til søknadsskjema nederst på hjemmesiden.

Søknader sendes på mail til administrasjonssjef Maria Holmaas, email maria.holmaas@uib.no innen 31.12.2021.

Seminar: Cholesterol conversion in the human gut microbiome

Senter for ernæring har gleden av å invitere til et nytt seminar i vår seminarrekke. Serien tar opp sentrale utfordringer innen ernæring og helse.

Tittel: Cholesterol conversion in the human gut microbiome
Foreleser: Florian Fricke, professor, University of Hohenheim, Tyskland
Moderator: Simon Dankel
Tid: Onsdag 15. desember 2021 kl. 14.00-15.30
Sted: Aud. 4 BB-bygget / Zoom

Florian Fricke is Professor at the Deptartment of Microbiome & Applied Bioinformatics, Institute for Biological Chemistry and Nutrition, University of Hohenheim, Stuttgart, Germany.

Excess blood cholesterol is a risk factor for cardiovascular disease, with clinical interventions aiming to reduce cholesterol uptake from exogenous, dietary sources or inhibiting endogenous cholesterol biosynthesis. Cholesterol metabolism also involves the gastrointestinal microbiota, which has been shown to convert cholesterol to non-absorbable coprostanol. However, the physiological and clinical relevance of gut microbiota-mediated cholesterol conversion remain largely unknown.

Arrangementet streames også via Zoom (klikk her).

Det blir lett servering.

Velkommen!

Utlysning av arbeidsmiljøprisen

Er DU opptatt av godt arbeidsmiljø? Kjenner du noen kollegaer eller miljø som gjør en god innsats for arbeidsmiljø og trivsel?

Det medisinske fakultet lyser ut ARBEIDSMILJØPRISEN til den eller de som har gjort en særlig innsats for arbeidsmiljøet i 2021.

Nominasjon eller søknad sendes her med frist 17. desember 2021.

Prisen deles ut på fakultets HMS-dag den 23. februar 2022, og vinneren tildeles:

• Heder og ære!
  • Diplom
  • Prispenger på kr. 20.000, – til arbeidsmiljøet

Oversikt over fullstendige kriterier finner du her.