Daglige arkiver: 16. april 2021

Universitetet i Bergen er 75 år!

I 2021 fyller UiB 75 år og alle ved UiB inviteres til å bli med på markeringen, se informasjon her

Jubileet vil ha «Kunnskapen som formet samfunnet» som overbygning, og skal synliggjøre våre verdier, våre styrker og vår samfunnsrolle, med fakultetene og universitetsmuseet som våre viktigste kunnskapsarenaer. Til høsten blir det en egen jubileumsuke 25. – 31. oktober, med aktiviteter og arrangementer for UiBs studenter og ansatte, men også for et bredere publikum. K2 kan foreslå bidrag til fakultetet som vil ta dette videre til jubileumskomiteen.

K2 ber nå alle om:

1. Forslag til bidrag høstens markering sendes til leder for forskning, Silke Appel (silke.appel@uib.no) eller leder for undervisning, Mette Vesterhus (mette.vesterhus@uib.no) innen 26/4.
  2. Bidrag som:
  • Kan foregå fra studiestart til høsten og ut 2021
  • Kan være foredrag, podkast, omvisninger, debatter, samtaler, utstillinger, trykksaker, konserter, opplesninger, kunstprosjekter, kronikker, etc.

3. Ikke bare tilbakeskuende temaer, men også tema som er dagsaktuelle som for eks.:

1. Hvilken rolle skal universitetet ha fremover i en verden med fake news, alternative facts?
    2. Hvordan blir den neste pandemien? hvordan skal samfunnet forberede seg?
    3. Hvor langt kan man gå i å skifte ut menneskets deler?

Da håper vi på mange og sprekt forslag!

Ha en riktig god helg,

Pål

Disputas: Eli Skeie, fredag 23. april 2021

Foto: Jørgen Barth

Eli Skeie

Prøveforelesning:      23 – april 2021 kl. 10.15

Oppgitt emne:                “Forebygger kunnskapsbaserte ernæringsintervensjoner postoperative komplikasjoner? Implementering av perioperativ ernæringsbehandling I små og store sykehus”

Disputas:                     23 – april 2021 kl. 12.15

Avhandlingens tittel:      “The association between malnutrition and postoperative complications, and the potential for prevention of both”

1. opponent: Dosent Frode Slinde Göteborgs universitet, Sverige
  2. opponent: Førsteamanuensis Anne Karin Lindahl, Universitetet i Oslo
  3. medlem av komiteen: Professor Anne Berit Guttormsen, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor emeritus Alfred Halstensen

Åpent for alle interesserte

Lenke til digital disputas

Pressemelding

Disputas – Sunniva Todnem Sakkestad, fredag 23. april 2021

Foto: Jørgen Barth

Sunniva Todnem Sakkestad

Prøveforelesning:      23 – april 2021 kl. 10.15

Oppgitt emne:                “Global Challenges to effective vaccines for children in the developing world”

Disputas:                     23 – april 2021 kl. 12.15

Avhandlingens tittel:      “Enterotoxigenic Escherichia coli infection and diarrhoea – Experimental infection studies and immunological characterisation to guide vaccine development”

1. opponent: Professor Frits Koning LUMC, The Netherlands
  2. opponent: Professor II Anne Margarita Dyrhol-Riise
  3. medlem av komiteen: Førsteamanuensis Bergithe Eikeland Oftedal, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor emeritus Birgitta Åsjø.

Åpent for alle interesserte

Følg disputasen digitalt her.

Pressemelding

Immunologiens dag 2021

Immunologiens dag er et verdensomspennende prosjekt som tar sikte på å bringe forskningsnyheter fra immunologi ut til et interessert publikum.

På grunn av COVID-19 arrangerer Norsk Selskap for Immunologi (NSI) et digitalt populærvitenskapelig arrangement i år. Fra K2 er det Rebecca Cox som holder foredrag og delta i panel diskusjonen etterpå.

Tema for årets Immunologiens dag er COVID-19. Foredragene vil være på norsk.

Torsdag 29. april 2021, kl. 13:00 til kl. 15:30

Det er gratis å delta.

Zoom-link

Meeting ID: 675 1962 5611
Passcode: 702377

Mer informasjon finnes her og her.