[:no]Retningslinjer for høstens disputaser[:en]Guidelines for this autumns dissertations[:]

[:no]Fakultetet har utarbeidet retningslinjer for høstens disputaser;

  • Heldigital disputas er fortsatt anbefalt. Med heldigitalt menes en løsning der alle involverte, inkludert kandidaten disputerer fra sitt eget hjem eller kontor (med privat eller UiB-utstyr).
  • Fakultetet åpner for å benytte egnede UiB-lokaler etter avtale med aktuelt institutt. Dette er særlig aktuelt dersom kandidaten kun har tilgang på Helse-Bergen-pc. Dersom UiB-lokaler benyttes, kan veiledere, samt evt. komitéleder og custos være i samme rom som kandidaten. Det er ikke anledning for opponenter å være fysisk tilstede, selv i tilfeller hvor disse allerede befinner seg i Bergen. Merk at custos og komitéleder da må ha en mulighet til å trekke seg tilbake for å delta på det digitale komitémøtet, slik at det kreves eget (medbrakt) utstyr til dette. Man kan bruke laptop, nettbrett eller lignende, men merk at dette må også testes.
  • Ph.d.-koordinator eller andre representanter fra administrasjonen kan ikke forventes å være fysisk tilstede, men vil være tilgjengelig digitalt og legge til rette for testing og gjennomføring.
  • Alle som har en aktiv rolle i disputasen må delta i testing på forhånd, med det utstyret og i det rommet de skal oppholde seg på selve disputasen. Alle som har en aktiv rolle under disputasen må gjøre seg godt kjent med utstyret gjennom testingen.
  • IT-assistent kan være fysisk tilstede så lenge de ikke jobber fra hjemmekontor. Dette bestilles via UiB-hjelp.
  • Zoom webinar er den anbefalte løsningen fra UiB sentralt. IT-avdelingen jobber med å få på plass flere lisenser, sannsynligvis fra oktober. Vi vil holde dere oppdatert om fremdrift, men inntil videre kan UiBhjelp benyttes til å bestille bruk av lisens.
  • Instituttet vil ikke besørge mat, duk, kappe eller blomster til lokalet der kandidaten oppholder seg.
  • Det blir ikke anledning til å invitere publikum inn i disputaslokalet selv om størrelsen på rommet skulle tilsi at det er mulig.
  • Fakultetet vil tilby administrativ støtte til instituttene på datoer der ett institutt har to disputaser på samme dag, men vi vil i størst mulig grad prøve å unngå kollisjoner.

Ved spørsmål ta kontakt med Phd-koordinator Irene Hjelmaas.[:en]The faculty has made new guidelines for this autumns dissertations;

– Full digital disputations are still recommended. By fully digital we mean a solution where everyone involved, including the candidate, is disputing from their own home or office (with private or UiB equipment).
– The faculty allows for the use of suitable UiB premises by agreement with the relevant department. This is particularly relevant if the candidate only has access to the Helse-Bergen PC. If UiB premises are used, supervisors, as well as any committee chair and custos may be in the same room as the candidate. Opponents are not allowed to be physically present, even in cases where they are already in Bergen. Note that custos and committee chairmen must then have an opportunity to retire to attend the digital committee meeting, so that their own (brought) equipment is required for this. You can use a laptop, tablet or similar, but note that this must also be tested.
– PhD coordinator or other representatives from the administration can not be expected to be physically present, but will be available digitally and facilitate testing and implementation.
– Everyone who has an active role in the disputation must participate in testing in advance, with the equipment and in the room they will be staying at the disputation itself. Everyone who has an active role during the disputation must become well acquainted with the equipment through testing.
– IT assistant can be physically present as long as they do not work from home office. This is ordered via UiB help.
– Zoom webinar is the recommended solution from UiB Central. The IT department is working to get more licenses in place, probably from October. We will keep you updated on progress, but until further notice, UiBhjelp can be used to order the use of the license.
– The department will not provide food, tablecloths, cloaks or flowers to the room where the candidate is staying.
– It will not be possible to invite the public into the disputation room, even if the size of the room should indicate that it is possible.
– The faculty will offer administrative support to the departments on dates where one department has two disputations on the same day, but we will try as much as possible to avoid collisions.

Questions? Please contact Irene Hjelmaas[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *