[:no]
Solstrandseminaret har utmeisling av ny strategi som et hovedanliggende. Derfor vil jeg at alle starter å tenke på dette allerede nå og gjerne leser gjennom gjeldende strategiplan. Hvordan vil det biomedisinske økosystemet se ut som i 2023 og hva vil K2 sin posisjon være? For å drive forskning i den internasjonale fronten og samtidig tilby fremdragende undervisning til våre studenter må vi både ha en visjon og en misjon. Nedenfor kan dere la dere inspirere av hvordan Harvard Medical School tenker om strategi.
For å konkretisere hvordan vi kan nå våre mål inkluderer jeg noen få tanker:
– Skal vi søke å innføre en ordning med ulønnede kliniske instruktører for legene på sykehuset for å bedre pasientnær undervisning og frigjøre forskningstid?
– Skal vi vri rekrutteringspolitikken til å satse tungt på færre områder og i større grad dekke inn undervisingsbehovet med universitetslektorater?
– Hvordan kan vi samarbeide ennå bedre med sykehusene slik at vi er bedre rustet til å konkurrere om forskningsanslag nasjonalt og internasjonalt
– Hvordan kan vi organisere tiden vår bedre slik at vi får mer tid til det kreative arbeidet (herunder søke og bruke midler) og må bruke mindre tid på registrering, administrasjon etc.
Det er åpenbart mange andre innspill vi kan diskutere. Slike må gjerne sendes allerede nå til post@k2.uib.no. Vel møtt på Solstrand.
Eystein Husebye
Fungerende instituttleder[:en]
The Solstrand seminar will focus on developing our new strategy plan. Therefore, I want everyone to start thinking about the strategy already now (see current strategy). How will the biomedical ecosystem look like in 2023 and what will K2’s position be? To conduct research in the international front and at the same time offer state-of-the art top notch teaching, we must both have a vision and a mission. To inspire and boost your imagination I include an overview of how Harvard Medical School thinks about strategy.
To concretise how to achieve our goals, I include some thoughts:
– Should we seek to introduce a scheme of unpaid clinical instructors to improve patient-near teaching, and thereby release more time for research?
– Should our recruitment policy focus more on excellence in fewer areas, and to a greater extent cover the teaching needs with university lecturers?
– How can we cooperate even closer with the hospitals so that we are better equipped to compete for research grants nationally and internationally?
– How can we organize our time so that we have more time for creative work and have to spend less time on administration?
There is obviously much more to discuss. Therefore input to the strategy plan is welcomed already now (post@k2.uib.no). See you at Solstrand.
Eystein Husebye
Acting head of department[:]