Daglige arkiver: 8. desember 2017

#Wetoo-NOT!

Hvordan står det til hos oss med hensyn på seksuell trakassering?

Selveste universitetsrektoren gikk høyt på banen i media om at «nei han kjente ikke til dette» før han etter noen dager måtte korrigere og bekrefte at denne problemstillingen hadde ledet til oppsigelse av en UiB-professor, samt at ti andre saker var registrert.

Ikke overraskende. Hva karakteriserer miljø med økt risiko for seksuell trakassering: kjønnsulikhet og maktubalanse samt midlertidige arbeidsforhold. Noen som kjenner seg igjen her? Mannlige professorer/ledere/lærere og kvinnelige stipendiater/underordnete/studenter, gjerne også betydelig aldersforskjell mellom gruppene, dette er jo oss!

Og vi er dessverre i «godt» selskap: søk på university og sexual harassment, og det kommer rapporter fra universiteter i både Europa og USA. The Guardian karakteriserte dette som «at epidemic levels» i mars 2017.

Hva regnes som seksuell trakassering? Generelt er trakassering gjentatte uønskete handlinger over tid, eventuelt en enkelthandling som er alvorlig. Seksuell trakassering kan spenne fra seksuelle kommentarer/plystring eller «tafsing» til seksuell tilnærming/forslag til psykisk/fysisk press for å oppnå seksuelle «tjenester». Ved et asymmetrisk arbeidsforhold, der en underordnet er spesielt avhengig av den overordnete (type veileder), er man sårbar. Som overordnet har man spesielt ansvar for å «holde sin sti ren», men som kolleger har vi faktisk også et ansvar for å si fra om uønsket adferd! Vi må alle bidra til en kultur der trakasserende kommentarer/handlinger ikke er akseptert!

Hva skal en så gjøre hvis det likevel oppstår uønskete situasjoner? Meld fra! – primært til nærmeste leder, men hvis dette er vanskelig, så kontakt annen leder eller verneombud (formelle henvendelser), alternativt tillitsvalgt eller bedriftshelsetjenesten for mer uformelle råd/hjelp. I Universitetets personalhåndbok står følgende råd hvis en opplever trakassering: lag dine egne notater over hva som skjedde, tid og sted, og hvordan du reagerte. Studenter får fra 1.1.2018 sin egen meldetjeneste ved UiB: «Sifra».

Selv om vi har lett for å se vanskeligheter og mulige negative sider ved den nå vedtatte begrensning i midlertidige ansettelser, så vil slikt stillingsvern være med å forskyve asymmetrien/maktubalansen i arbeidsforhold i rett retning. Kan dette redusere risiko for seksuell trakassering, må det ansees som en ytterligere ønsket effekt.

Jone

Forslag til prosjekter ved Forskerlinjen

Forskerlinjen ved Det medisinske fakultet søker forskningsprosjekter og veiledere til studenter på kull 17.

Fakultetet rekrutterer for tiden studenter fra dette kullet til Forskerlinjen med start høsten 2018, og man kan nå levere inn prosjektforslag ved å bruke malen som finnes her.

Frist for innlevering: 10. januar 2018.

Send prosjektforslag per e-post til Marianne Stien.

Mer informasjon finnes her.

Gjesteforeleser | Professor Tim J. Cole | 11. desember

Professor Tim J. Cole

Vi har gleden av å være vertskap for professor Tim J. Cole fra Institute of Child Health, University College London, Storbritannia. Han skal holde forelesningen “Growth charts and growth models for paediatrics and epidemiology“.

Tid: Mandag 11. desember, kl. 15:30–16:30.
Sted: BUS1, første etasje, hovedauditoriet.

Ser frem til å se deg på forelesningen!

Beste hilsen Pétur B. Júlíusson

Les videre

Midtveisevalueringer uke 50

Ragnhild Haugse
Tid: 13.12.2017, 10.00–11.00

Hilde Halland
Tid: 13.12.2017, 11.00–12.00

Libin Shi
Tid: 13.12.2017, 13.00–14.00

Dag Harald Skutlaberg
Tid: 13.12.2017, 14.00–15.00

Jannicke Slettli Wathne
Tid: 13.12.2017, 15.00–16.00

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 17 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Johnny Laupsa-Borge.

Les videre