[:no]Akademisk søyle, ikke sovepute…![:en]Academic pillar, not pillow …![:]

[:no]Jone Trovik, portrett til disputasNy studieplan i medisin er allerede innført, første kull startet i høst, faktisk før de fleste kliniske avdelinger var ferdig med å avvikle sin sommerferie.
Fagmedisinsk er K2 hovedansvarlig for tre semestre;
5. semester med patologi, farmakologi, medisinsk biokjemi, propedeutikk og sirkulasjon/respirasjon (”indremedisin”)
9. semester gynekologi/obstetrikk, pediatri og genetikk samt
12. semester som er integrert klinisk undervisning og som avsluttes med OSKE eksamen (praktisk stasjonseksamen).

Nytt i planen er imidlertid at utenom den fagmedisinske del så er ”akademisk søyle” presisert og plassert som selvstendige enheter på studieplanen. Hva er så det?
Målbeskrivelsen kan oppsummeres som å gi studenten kunnskap om medisinsk vitenskap og forskning, forskningsutføring og etikk , ferdigheter i å vurdere medisinsk litteratur, formidle vitenskapelige resultater samt utføre statistisk analyse. Altså: alt det vitenskapelige K2ere kan masse om og som det er kjekt å formidle og bringe videre til den yngre garde! Undervisning i akademiske emner er spredt utover mange semestre og «tilhører» ikke bare institutt som er hovedansvarlig akkurat det spesifikke semester.

Jeg vet ikke hvem som innehar spesifikk kompetanse innenfor de ulike akademiske emnene eller hva akkurat du har mest lyst å bidra med men håper på å finne gode forelesere til de enkelte emner når vi får dem nærmere presisert fra studieplankomiteen. Vi vil vel ikke at IGS skal ha monopol på forskningsundervisning vil vi?

Denne uke ble første del av høstens undervisningsseminar for K1/K2 avholdt, siste del kommer 14. oktober, velkommen!

Jone[:en]Jone Trovik, portrett til disputasThe new curriculum in medicine has already been introduced. The first class started this fall, before most clinical departments were ready to wind up their summer vacation.
K2 is primarily responsible for three semesters;
5th semester with pathology, pharmacology, medical biochemistry, preclinical course and circulation / respiration («Medicine»)
9th semester with gynecology / obstetrics, pediatrics and genetics
12th semester with integrated clinical training and ending with a practical exam

New in this curriculum is that in addition to the medical sciences, «academic pillar» is also emphasized and placed as independent entities on the curriculum. What does that mean?
The objectives can be summarized as providing the student with knowledge of medical science and research, research and ethics, skills in evaluating medical literature, dissemination of scientific results and how to perform statistical analysis. In other words: topics the scientists at K2 know a lot about and that it is nice to communicate and pass on to the younger generation! Teaching in academic subjects is scattered throughout many semesters and «belong» not only to the institute which is responsible for just that specific semester.

I do not know who holds specific expertise in the various academic subjects or how you personally want to contribute, but I hope to find good teachers to the various topics when we get them elaborated from the study planning committee. We don’t want IGS to have a monopoly on research teaching, do we?

This week the first part of this autumn’s teaching day for K1 / K2 was held, the final part will be on October 14th, welcome!

Jone[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *