Ukens leder | Kurt Hanevik

Ansvar og system for personopplysninger på fakultetet

RETTE er systemet som gir UiB oversikt over alle prosjekter der det behandles personopplysninger. Systemet skal ivareta vår lovpålagte plikt og blir enda viktigere med ny helseforskningslov der forskerens personlige ansvar begrenses, mens forskningsinstitusjoner får ansvaret (systemansvar) for helseforskningen.

Fakultetet har kommet med forslag til rutiner som skal bidra til at forskningen følger gjeldende lover, etiske retningslinjer og følge opp UiBs ansvar som forskningsansvarlig institusjon. Denne oppfølgingen vil foregå i RETTE systemet og ansvaret vil legges til instituttnivået siden det er der forskningen skjer. Instituttleder blir dermed ansvarlig for god gjennomføring av dette.

Følgende tiltak skal bidra til å ivareta dette ansvaret:

Instituttet oppnevner to RETTE-kontakter som får opplæring i teknisk bruk og regelverk

Teknisk forbedring i RETTE slik at f.ex REK korrespondanse direkte legges inn, inkl sluttmeldinger

Årlig gjennomgang av alle prosjekter registrert i RETTE, med kort rapport til fakultetet

Prosjektledere som fratrer må sørge for ansvarsoverføring for prosjekter og data

Plan for sletting av persondata ved avslutning av alle RETTE prosjekt

DPIA, godkjenninger og kontrakter skal lagres på server med tilgang for prosjektleder og instituttledelse

Der vil utvikles et obligatorisk e-kurs for registrering og oppføging av prosjektene i RETTE

Tiltakene vil forhåpentligvis gjøre det lettere sikre at prosjekter avsluttes ordentlig, at  ansvar er tydelig plassert og at persondata ikke kommer på avveie. I siste instans handler dette om tillit til forskning blant folk flest, og villighet til å delta i forskningsprosjekter.

La meg til slutt få takke for hardt arbeid fra mange av K2s vitenskapelig ansatte med hele fem «Senter for fremdragende forskning» søknader koordinert fra K2 levert denne uken.

Studieavdelingen på turné – Vi besøker fagmiljøene!

Denne høsten har vi tatt turen ut av kontoret og ut på besøk til fagmiljøene som underviser på MED5 til MED9 og MED12.

Målet? Å bli bedre kjent, lære mer om hva fagmiljøene jobber med og endelig få et ansikt på hvem vi sender e-post til!

Vi ønsker gjerne å få besøke flere – vil du ha oss på besøk?

Arbeidsmiljøprisen 2025

Visste du at Universitetet i Bergen deler ut en egen arbeidsmiljøpris hvert år? Den går til personer eller grupper som har gjort en ekstra innsats for å skape et godt og trygt arbeidsmiljø – enten gjennom varme, samhold, HMS-tiltak eller rett og slett ved å være skikkelig gode kollegaer. Les mer for tips om hvordan du kan nominere noen.

GSU faglig styringsgruppe

Arrangementet 3. desember er organisert av Globale samfunnsutfordringer (GSU) og Coimbra Group Global Partnerships, i samarbeid med Southern African – Nordic Centre (SANORD) nettverket ved UiB og HVL.  Invitasjonen går ut til alle relevante fagmiljøer i Bergen.   Vi vil gjerne ha hjelp av GSU faglig styringsgruppe til å spre informasjon på fakultetene, og vi ber om at dere deler dette slik dere finner relevant på egne fakulteter……

Ny søknadsperiode for velferdshyttene vinter 2026

Når du søker om hytte, må du prioritere både ønsket hytte og ønsket periode.Dersom du får tildelt en hytte, må du enten bekrefte eller avbestille perioden. For å avbestille må du følge lenken i tildelingsmailen og registrere avbestillingen der. Det er ikke tilstrekkelig å bare la være å bekrefte bestillingen…..