[:no]
Instituttet vårt bidrar med mye undervisning; mest for medisin men også vesentlige bidrag inn mot studier i farmasi, ernæring, odontologi og også ikke-medisinske fag ved andre fakultet. Det er ikke lett å holde oversikt over hvem som har ansvar for hva innenfor vår instituttstruktur som er basert på forskningsgrupper, ikke tradisjonelle medisinske fagområder.
Instituttleder har derfor nedsatt en arbeidsgruppe der vi skal prøve å finne en fornuftig struktur for å lettere vite hvem som har ansvar for hva mhp. vårt undervisningsbidrag. Hvem har oversikt over hvilke undervisningsressurser som finnes? Når en underviser blir syk; hvor er personer med rett kompetanse for å steppe inn? Og når en skal søke om permisjon: hvem skal konsulteres for å vite om undervisningsplikter da kan skjøttes av andre?
IGS har en struktur parallelt med forskningsgruppene der de har UndervisningsGruppeLEdere; UGLEr som har nettopp slik oversikt mhp. undervisningsressurser og ansvar for definerte undervisningsoppgaver. Vi jobber nå for å se om vi kan definere tilsvarende UGLE-revirer innenfor K2. Reirene blir vel gjerne knyttet til forskningsgruppene, men noen av småuglene vil måtte fly litt utenfor lokalt revir for å ha sin undervisning tilknyttet andre fagområder.
Hver enkelt UGLE må holder oversikt over sine respektive UGLE-unger mens SJEFSUGLEN (Undervisningsleder K2= undertegnete) overvåker UGLENEs forvaltning av reservatet.
Vi kommer uansett til å måtte ha en kartlegging av vårt totale undervisningsbidrag for å se hva som pr i dag er knyttet til de ulike forskningsgrupper («terrenget») og hvordan et undervisningskart kan legges opp.
Hvis du har meninger om denne prosessen er vi svært interesserte i innspill; hvilke undervisningsressurser hører sammen? Hvordan sikre god dekning av undervisning? Meld gjerne til Undervisningsleder!
Instituttledelsen prøver virkelig å sikre undervisningsressurser ved utlysning av stillinger! Men da må vi få vite hva evt. utgående stilling har inneholdt av undervisning, hvem som evt. kan overta dette hvis annen undervisning heller skal sikres ved at stilling knyttes til annet fagområde.
[:en]
Our department contributes a lot within education; Mostly for medicine but also significant contributions of teaching in studies of pharmacy, nutrition, dentistry and also non-medical subjects at the other faculties.
It is difficult to have a proper overview regarding who is responsible for what related to teaching within our departmental structure based mainly on research groups, not the traditional medical specialities/subjects.
The head of our department has therefore set up a working group in which we will try to find a sensible structure to secure a good overview of who is responsible for what regarding our educational responsibilities. Who holds the overview of which teaching resources are available? When a teacher becomes ill; where are persons with the right skills to step in? And when applying for a leave of absence: who should be consulted to know whether the educational responsibilities might be undertaken by other?
IGS (Department of Global Public Health and Primary Care) has an administrative structure of their education recourses in parallel with their research-group structure, where they have teaching/educational group leaders named UGLE (English: OWL) that should hold this overview regarding teaching resources (teachers!) and their responsibility to undertake defined teaching tasks. We are now working to develop our teaching structure and perhaps define corresponding OWL territories within K2. Each OWL-nest will probably be connected to a research groups, but some of the OWL-nestlings will have to fly a little outside their local territories to perform their teaching associated with other subject areas.
Each OWL must keep an overview of their respective OWL-chicks while the HEAD of OWLS (Teaching Director of K2 = signed) supervises the OWLS’ management of their territories.
We need to map K2s total educational contributions to know what is affiliated with each of our research group today (the “terrain”) and how our education map should be made to fit properly in the future!
If you have opinions regarding this process, we are very interested in input; which teaching resources belong together in one “nest”? How to ensure good coverage of all education within our responsibility? Please give feedback to the K2 teaching director!
The department management is really trying to secure teaching resources when announcing vacancies! But we need to know what the former position has contained regarding teaching, and who may this teaching be transferred to if other teaching is to be secured by affiliating this position to another subject/field.[:]
