I NOKUT sin ferske nasjonale evaluering av medisinstudiene i Norge konkluderes det i evalueringsrapporten blant annet med curricullum overload både i undervisningen og i medisinerstudentpraksisen hvor det å få vist mest mulig forskjellig går ut over dannelsen som lege med tydelige rollemodeller. For justering av praksis vil en kunne ha nytte av å skjele til jordmorutdanningen og sykepleierutdanningen hvor hver student har to praksisveiledere og studenten primært går vekselsvis med disse når de er på sykehuset. Dette gir god forming gjennom mester-svenn, en blir godt kjent og kan gradvis vokse med mer oppgaver, se Barnesykehuset på NRK.
Felles utdanningsråd HUS_HDS_UiB-MED besluttet i møte 20. mars å nedsette en arbeidsgruppe for samarbeid om mottak og koordinering av økt antall medisinstudenter i praksis i Bergensområdet og gruppen hadde denne uken sitt første møte. Det vises også til oppdatert nivå II -avtale HUS_UiB-MED (januar 2025) og oppdatert nivå III-avtale (oktober 2024).
For sammenslåing av Medisin2015-modellen og Vestlandslegepilot-modellen til én felles flercampusmodell vil en måtte gjøre en del flytting av fag. Det kan være ønskelig å ikke flytte på mer fag enn nødvendig spesielt da det kan skape utfordringer i endringsårene. Viktig hele veien å se legeutdannelsen som helhet, og hva som er hensiktsmessig å gjøre felles for alle de tre første årene i Bergen og hva som på en god måte kan gjøres på alle fire studiesteder de siste 3 studieårene.
Det er i dette arbeidet sentralt med tett samhandling med alle sykehusene på Vestlandet både fagmiljøene imellom og på institusjonsnivå. Se referat fra nylig gjennomførte samarbeidsmøte med hhv Stavanger og Førde inkludert mandat/sammensetning referansegruppe Førde Vestlandslegen samt referat fra sist møte i Programutvalget i Medisin.
Jeg ønsker dere alle en riktig fin helg i det flotte vårværet!
In NOKUT’s recent national evaluation of medical studies in Norway, the evaluation report concludes that we have curricullum overload both in teaching and in medical student practice, where showing as many different things as possible affects the formation as doctor with clear role models. For adjustment of practice, it may be useful to look to the midwifery education and nursing education, where each student has two practice supervisors and the student primarily alternates with these when they are in their practical term. This provides good shaping, you get to know each other well and can gradually grow with more tasks, see the documentary Children’s Hospital on NRK.
The Joint Education Council HUS_HDS_UiB-MED decided at a meeting on 20 March to appoint a working group for cooperation on the reception and coordination of an increased number of medical students in practice in the Bergen area, and the group had its first meeting this week.
In order to merge the Medisin2015 model and the Vestlandslege-Pilot model into one common multi-campus model, it will be necessary to relocate subjects. It may be desirable not to move more subjects than necessary, especially as this can create challenges in the years of change. It is important all the way to see the medical education as whole, and look at what is appropriate to do common for all the first three years in Bergen and what can be done in a good way at all four campuses in the last 3 years of study.
In this work, close interaction with all the hospitals in Western Norway is central, both between the professional communities and at the institutional level. See minutes from recent collaboration meetings with the hospitals in Stavanger and Førde, respectively, including the mandate/composition of the reference group Førde Vestlandslegen, as well as minutes from the last meeting of the Programme Committee in Medicine.
I wish you all a really nice weekend in the great spring weather!
Camilla[:]