[:no]Klinisk institutt 2 ble stengt ned 12. mars. Personale og studenter mistet adgang til arbeidsplassen og studiestedet og måtte finne nye løsninger for å holde hjulene i gang. K2-ledelsen har nå spurt hvordan de ansatte har opplevd koronatiden. Her kommer et utdrag av svarene
Takket være gode IT-løsninger har mange kunnet jobbe effekt hjemme. Tiden har vært brukt til søknads- og artikkelskriving, og møtevirksomhet har kunnet fortsette på Zoom, Teams og andre plattformer. Likevel er det mange kritiske røster om at nedstengningen har vært for omfattende og rigid uten skjønnsvurderinger. Helse Bergens personale har kunnet jobbe mer eller mindre som før med smittevernstiltak, mens UiB-ansatte ikke har hatt adgang til laboratoriene. Nedstengning av kjernefasilitetene er et annet punkt som kritiseres. Det kunne vært fullt mulig å drive disse med nødvendige smittevernstiltak. Spesielt har nedstengning og nedslakting av verdifulle forsøksdyr på dyreavdelingen møtt hard kritikk. PhD-studenter og postdoktorerer har vært spesielt skadelidende og krever kompensasjon for tapt tid. Etter at en så at Norge og spesielt Vestland hadde god kontroll på pandemien kritiseres UiB for treghet i gjenåpningen.
Mange disputaser er avholdt digitalt, men erfaringene har vært ulike. Spesielt trekkes det fram at IT-supporten har vært mangelfull. Da det ble lov for 50 personer å møtes fulgte ikke UiB dette opp og holder på regelen om maksimalt 5 personer
Erfaringen fra undervisningen er også delte. Mange undervisere har satt seg godt inn i kommunikasjonsverktøyene og har fått til god undervisning. For andre har terskelen vært for høy og hjelp til opplæring mangelfull. Her har vi et stykke arbeid å gjøre da mye av undervisningen på de ulike programmene på K2 vil være digitale også til høsten.
De teknisk ansatte er gruppen som har hatt minst nytte av hjemmekontor, og har hatt for få oppgaver med hjemmekontor. De administrativt ansatte derimot har for det meste kunne løse sine oppgaver. Digitale løsninger og møter har i hovedsak fungert fint, men det sosiale fellesskapet og kollegaskapet er savnet.
Oppsummert viser erfaringen at man må bruke lokale tilpasninger og skjønn i smittevernstiltakene. Flott at man er rask til å stenge ned, men man må også være rask til å åpne opp når situasjonen tillater det. Ved en eventuell ny smittetopp håper vi på en litt mer foroverlent universitetsledelse som kan koordinere tiltakende bedre med Helse-Bergen, som vi mange steder deler lokaler med.
Takk til alle som svarte
Med hilsen
Julie og Eystein[:en]Department of Clinical Science shut down March 12. Staff and students lost access to their workplace and campus, leaving them to find new solutions to keep the wheels running. The K2 leader group recently made a survey to map how the corona crises has been handled. Here follows an excerpt of the answers and comments.
Thanks to good IT solutions, many have been able to work effectively at home. Researchers have spent time working on applications and writing papers. Meetings have been held using Zoom, Teams or similar platforms. Still, there are many critical voices that the shutdown has been too extensive and rigid, without local adaptions. Helse Bergen staff have been able to work more or less as before applying infection control measures, while UiB employees have not had access to the laboratories. Shutdown of the core facilities is another point that has been criticized. They could have been operated more or less uninhibited with necessary infection control measures. In particular, the shutdown and slaughter of valuable laboratory animals at the animal facility has been met with harsh criticism. PhD students and postdoctoral fellows have been particularly affected, and many ask for extension of their grant period. After seeing that Norway and especially Vestland has controlled the pandemic effectively, the UiB leadership is criticized for the slowness in reopening activities.
Many public defences of doctoral thesis have been held digitally, but the experiences have been divided. In particular, it was pointed out that IT support has been deficient. When it was allowed for 50 people to meet, UiB did not follow up, but adhere to the rule of a maximum of 5 people, why?
The technical staff is the group that has had the least benefit from home office, and has not had enough tasks to fill their time. The administrative staff, on the other hand, have mostly been able to work as usual. Digital solutions and meetings have mostly worked well, but the social community and the collegiate community has been sorely missed.
In summary, experience shows that local adaptations and considerations must be used in the prevention measures. In addition to a quick shut down, one must also be quick to open up when the situation allows. In the event of a new infection peak, we hope for a slightly more forward-leaning and dynamic UiB management that can better coordinate initiatives with Helse-Bergen, which we share work places with.
Thanks to all who responded to the survey.
Eystein and Julie[:]