[:no]Nye studieplan i medisin innfører OSCE-eksamen[:en]New study plan in medicine introduces the OSCE exam[:]

[:no]I forbindelse med innføring av ny studieplan, Medisin 2015, er det besluttet at det skal innføres det som omtales som OSCE-eksamen (O = objective; S = structured; C = clinical; E = examination). En av hovedbegrunnelsene er å sikre en rettferdig bedømming og karaktersetting. Det kan føres en rekke argumenter pro et con for dette. Men vi må forholde oss til denne beslutningen og gjøre vårt til at dette gjennomføres på en skikkelig måte. Første ordinære OSCE-eksamen gjennomføres onsdag 20. juni 2018 for 160 studenter. OSCE-eksamen er en stasjonsbasert eksamen (”sirkeløvelse”) det alle studentene eksamineres på et gitt antall stasjoner.

Som varslet siden april/mai gjennomføres den fjerde og siste pilot-OSCE onsdag 8. november, altså om vel en måned. Prøvestudenter denne gangen er fra Kull 14B. De har i underkant av 3½ år bak seg, og er p.t. i andre indremedisinske termin i Medisin 2005. Det trengs denne gangen til sammen 39 eksaminatorer til 3 like sirkler á 13 stasjoner. Oppgavene er tilpasset det nivået studentene befinner seg på. Undervisere fra alle fagområder ved IBM, K1, K2 og IGS skal i større og mindre grad delta som eksaminatorer. Det skal gjennomføres elektronisk bedømming med bærbare maskiner på hver stasjon.

Her er en kort orientering om bedømming med utgangspunkt i en eksempeloppgave:

k2nytt_2017_uke-39_ukens-leder_kjetil-grong_n_bilde

Oppgaven ble brukt i vår som et eksempel fra undervisningen i nevrofysiologi. Objektiviteten sikres her ved at alle kandidatene vurderes og får poeng på de samme enkeltelementene i oppgaven, her maksimum 20 poeng. Totalvurdering (Global score) er eksaminators oppfatning av hvordan en gitt kandidat har gjennomført denne oppgaven, egentlig uavhengig av poenggivning.

Ved en såkalt Single borderline score regression analysis plottes totalvurderingen på x-aksen og den enkelte studentens (her 68) poengsum på y-aksen. Hvis 40 prosent av poengene er dårligste ståkarakter, vil 6 kandidater stryke. Regresjonen justerer kravet til cirka 60 prosent, og 12 kandidater vil stryke. Slik utjevnes forskjeller mellom lette og vanskelige stasjoner.

k2nytt_2017_uke-39_ukens-leder_kjetil-grong_n_figur_2

Vi starter opp på morgenen onsdag 8. november og er ferdig rundt lunsjtider.

Ketil Grong[:en]In the new curriculum for the medical students at our faculty, Medicine 2015, it has been decided that what is referred to as OSCE examinations (O = objective; S = structured; C = clinical; E = examination) should be introduced and included. One of the main arguments for this is to secure a fairer evaluation and grading compared to the current clinical examinations. There are arguments both pro and con. However, we all must relate to this decision and make sure that these examinations are performed in a proper manner. The first ordinary OSCE examination will be on June 20th, 2018 for 160 medical students. The OSCE exam is a station-based exam (“circle exercise”), and all students are examined at all stations.

As announced since April/May, the fourth and last pilot-OSCE examination will be on Wednesday November 8th (in about one month). The pilot medical students to be examined this time are from Class 14-B. They have been medical students for about 3½ years by now. Altogether, 39 examiners are needed to run three parallel circles with 13 different active stations. Examiners from Departments of Biomedicine, Clinical Medcine, Clinical Science and Global Public Health and Primary Care will be more or less involved as examiners. There will be electronic and online assessment with laptop at each station.

This is an example of the checklist for the examination in one of the stations used in the pilot examination in May this year:

k2nytt_2017_uke-39_ukens-leder_kjetil-grong_n_bilde

This example is related to the teaching in neurophysiology at the Departments of Biomedicine. The “objectivity” is secured by evaluating all candidates and issuing points on each single question/element in the checklist. A global score (totalvurdering) is the examiner’s overall and general judgement and impression of the candidate’s performance, independent of points actually obtained.

By a Single borderline score regression analysis, the global evaluation (Not passed, Borderline, Sufficient, Good, Excellent) is plotted on the x-axis vs. the points scored for every student (in this example 68) on the y-axis. If a score of > 40% of the points is preset as the limit for passing this station, 6 students have failed. In this example, the regression analysis will adjust the limit to ~ 60%, and 12 students will fail. The borderline regression analysis corrects for an easy station where many students obtain high scores and a more difficult task/station where many students obtain a low score.

k2nytt_2017_uke-39_ukens-leder_kjetil-grong_n_figur_2

This pilot OSCE examination will commence at. 08:00 a.m. on November 8th, and is finished by lunchtime.

Ketil Grong[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *