[:no]Det er vanlig å tenke at endeproduktet av et forskningsprosjekt er publikasjonen(e) som kommer ut av prosjektet. Mange vil tilføye at den populærvitenskapelige formidlingen av prosjektresultatene også er en del endeproduktet: formidling øker merverdien av prosjektresultatene gjennom å belyse samfunnsnytten.
Innovasjon eller nyvinning kan også bidra til økt merverdi og økt samfunnsnytte av forskningsprosjektet. Kommersialisering av et forskningsprosjekt handler om å å ta steget fra mulighet til virkelighet: å kunne tilby samfunnet ny diagnostikk og terapi, ikke bare legge grunnlaget. Innovasjon er som forskningen en kreativ prosess, men med et litt annet fokus mer rettet mot markedstilpasset anvendelse. Både Helse Vest og EU har i sine søknadsskjemaer allerede tatt innovasjonspotensialet til det aktuelle prosjektet med i bedømmelseskriteriene, og Helse Vest deler også ut en Innovasjonspris.
K2 ønsker å styrke innovasjonen på instituttet gjennom å sette mål for innovasjon i strategiplanen, men også gjennom et etablert samarbeid med Bergen teknologioverføring (BTO) hvor en rådgiver fra BTO, Kine Gregersen, framover skal være tilgjengelig i K2 ekspedisjonen 8. etasje hver 2. og 4. tirsdag i måneden. Vi håper du finner en anledning til å ta kontakt med vedkommende. Og motsatt, vedkommende vil aktivt prøve å finne en anledning til å ta kontakt med noen i din forskningsgruppe. Ta vel imot et slikt initiativ hvis du selv ikke tar initiativet, det kan lønne seg!
Helge Ræder[:en]It is common to think that the end product of a research project are the publications that come out of the project. Many would add that the popular scientific dissemination of the project results is also part the end product: dissemination provides added value of the project results by demonstrating their utility to the society.
Innovation may also contribute to added value and increased society benefit. Commercialization of a research project is to move from possibility to reality: to offer new diagnostics and therapies to the society, not only lay the their foundation. Innovation is like research a creative process, but with a slightly different focus more geared towards market-oriented application. Both the Western Norway Regional Health Authority (Helse Vest) and the ERC funding institutions evaluate the innovation potential of a project in the funding application processes, and the Western Norway Regional Health Authority also awards an Innovation Prize.
The Department of Clinical Science (K2) wants to strengthen innovation at the Department by setting goals for innovation in the strategic plan, but also through an established partnership with Bergen Technology Transfer Office (BTO) where a counselor from BTO, Kine Gregersen, will be available in the K2 expedition in the 8th floor every 2. and 4th Tuesday of the month. We hope you find an opportunity to reach out to her. Conversely, she will actively try to find an opportunity to consult with someone in your research group. Please embrace such an initiative if you do not take action yourself, it can pay off!
Helge Ræder[:]