Ukens leder – uke 40

20.09. ble Innovasjonsfestivalen ved UiB avholdt for første gang. Den samlet ansatte og studenter fra alle fakulteter, i tillegg til representanter for firma og organisasjoner som har kommet langt i innovasjons- og etableringsprosesser eller kan bidra til slike (for eksempel Patentstyret).

I programmet var det skapt en fin balanse mellom inspirasjon og konkretisering av innovasjonsprosess og støttefunksjoner. Her var det gode påminnelser, som for eksempel: å beskytte en oppfinnelse er ikke ensbetydende med å søke om patent. Avhengig av produktet/idéen og hva man vil oppnå kan man for eksempel inngå lisensavtale med et firma som benytter en fremgangsmåte eller protokoll, men holder den hemmelig, eller registrere et varemerke (trademarking).

Til ettertanke i vår «åpenhets-tidsalder» var også innspill om at man ikke nødvendigvis skal dele bare «for å være åpen», men tenke gjennom mulige verdier i det man skaper og hvordan de kan utnyttes. Har man publisert, er det som regel for sent, slik at man må tenke på dette tidlig.

Professor Daniela Elena Costea fra Klinisk institutt 1 holdt et spennende innlegg om målrettet legemiddel-administrasjon ved hjelp av nanodiamanter. Men innovasjon kan også inngå i formidling. Forsker Irene Baug fra Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap viste hvordan virtuelle rekonstruksjoner av middelalderbygg kan gi et levende inntrykk av fortidens Bergen. Det bør være gode muligheter for tilsvarende formidling av resultater fra medisinsk forskning.

Utdeling av årets UiB Idé-stipender avsluttet dagen. To av studentprosjektene som mottok stipend springer ut fra K2: Ny ekstern defibrillator ved Mads Malm Svenningsson (veileder Vegard Tuseth) og Kasi – en kasuistikkapp for medisinstudenter ved Erlend Thue, Jesper Andreas Viste, Gard Andreas Svendal, Jonas Hodneland Sundfjord og Trond August Flatås (veileder Harald Gotten Wiker). Gratulerer!

Mer fyldig dekning fra arrangementet her.

Når den andre Innovasjonsfestivalen forhåpentligvis arrangeres i 2025, håper jeg flere fra K2 tar seg tid til å delta.