NFR egenevaluering er sendt

Onsdag ble K2s selvevaluering sendt til Norges forskningsråd. Det ble et dokument på 268 sider. Som ved tidligere evalueringer har dette tatt et stort fokus for instituttadministrasjonen og de av dere som bidro til selvevalueringen. I tillegg til instituttets overordnede selvevaluering, deltok følgende forskningsgrupper med egen selvevaluering:

• Bergen respiratory research group v/Tomas Mikal Lind Eagan
  • Broegelmann v/Helena Erlandsson Harrris
  • Endokrin medisin v/Eystein S. Husebye
  • Forskningsgruppen for infeksjon og mikrobiologi v/Rebecca Jane Cox
  • Legemiddelgruppen v/Lars Herfindal
  • Mohn Senter for diabetes presisjonsmedisin v/Pål R. Njølstad
  • Onkologi v/Stian Knappskog
  • Paediatric follow-up group v/Camilla Tøndel
  • Presisjonsonkologi v/Ola Myklebost

I tillegg deltok følgende impact cases:

• Catching the rhythms v/Eystein S. Husebye
  • Changing clinical practice in childhood diabetes by precision medicine v/Pål R. Njølstad
  • Heart disease in women v/Eva Gerdts
  • Pandemic preparedness: the COVID-19 case v/Rebecca Cox

Prosessen videre er en tretrinnsevaluering. Først evalueres forskergruppene i ekspertpaneler som er inndelt etter fag/disiplin på tvers av sektorer. Deretter evalueres de administrative enhetene i evalueringskomiteer som er sektorspesifikke. Tredje trinn er det nasjonale nivået som inkluderer all medisinsk forskning i Norge. Her brukes et utvalg av ekspertene fra evalueringen ellers.

Det er de administrative enhetene som er hovedobjektet for evalueringen. Evalueringsresultatene for forskergruppene vil inngå i evalueringsrapporten til den administrative enheten som de tilhører.

Tusen takk til alle som deltok – spesielt Susanne og Silke – for flott innsats over lang tid. Nå kan vi ta helg med god samvittighet og håpe på et godt resultat!

Pål