Daglige arkiver: 3. desember 2021

Ukens leder

Økonomien blir strammere

Det er aldri hyggelig å snakke om økonomi når den blir dårligere. Det blir dessverre strammere økonomi fremover.

Korona-pandemien har så langt medført en rekke ekstrautgifter for UiB som nå fordeles på fakultetene alt etter hvor stor deres grunnbevilgning er. Siden Medisinsk fakultet er et av de største fakultetene, får vi derfor et av de største kuttene i budsjettet for de neste tre år. Fakultetet vårt tar mesteparten av regningen, men noe fordeles på instituttene, også her etter størrelsen på grunnbevilgningen. For K2 betyr det et kutt på ca. 2,2 mill kr årlig for de neste tre år.

Dessverre er dette bare begynnelsen. Regjeringen Solberg serverte ved dens avgang et stort kutt for alle universitetene i Norge. En omlegging i pensjonsfinansieringen innebærer at universitets- og høgskolesektoren ikke lenger skal betale pensjonskostnader som en fast prosentsats av lønnsmassen, men betale for faktiske pensjonskostnader gjennom året. Sammen med noen andre innstramninger blir kuttet over en milliard kroner for universitetene samlet sett. Dessverre har den nye regjeringen Støre ikke bare opprettholdt dette, men faktisk gjort det større. Dette er et permanent kutt i grunnbevilgningen til universitetene. Det medfører en svekket økonomi for K2 i årene som kommer. Vi vil forsøke å hindre inndragning av stillinger og søke andre måter å redusere kostnadene på. Og så gjelder det å øke inntektene: ekstern finansering blir viktigere enn noen gang.  Så, stå på med søknader. K2 heier på dere!

I denne nye situasjonen er det viktig at vi har en felles forståelse for utfordringen og at vi må stå sammen om den. Så er det også en mulighet til å tenke nytt og finne nye løsninger som likevel kan bedre våre primæroppgaver: forskning, undervisning, innovasjon og kommunikasjon. Og for ordens skyld: K2 Retreat 2 på Solstrand går som planlagt. Her blir en god anledning til å diskutere på tvers av forskningsgrupper, undervisningsgrupper, personalgrupper og organisatoriske enheter – alternative og bedre måter å arbeide på med noe mindre ressursbruk.

Vi skal klare dette! La oss utvikle et enda bedre K2.

Ha en riktig god helg!

Pål R. Njølstad
Instituttleder

Pandemisenteret starter tverrfaglig PhD-kurs for å lære av koronapandemien

Fra 3. januar til 14. januar tilbyr Pandemienteret et to ukers kurs for studenter om læring av covid 19-pandemien. Kurset er åpent for både PhD og masterstudenter fra alle fagfelt ved universitetet.

Kurset vil være innom både medisinske problemstillinger knyttet til vaksiner, erfaringer fra pandemier i et historisk perspektiv samt juridiske og etiske dilemmaer.

Vi ønsker å ha deltakere fra alle fakulteter derfor trenger jeg deres hjelp å spre info om dette ved alle PhD kandidater ved UiB.

Info om kurset finnes her (ELMED328).

Andrea Magugliani
Administrativ leder
Pandemisenteret IGS

Disputas – Magdalena Keindl, 14. desember 2021

Magdalena Keindl Foto: Jørgen Barth

Prøveforelesning:    Tirsdag 14. desember 2021 kl. 10.15Oppgitt emne:                 «Innate and adaptive immune cells in the pathogenesis of diabetic complications»

Disputas:                  Tirsdag 14. desember 2021 kl. 12.15

Sted:                                Auditorium, Glasblokkene, (BUS), Haukelandsbakken 15. Disputasen vil i tillegg strømmes

Avhandlingens tittel:       “Interleukin-2 receptor in the pathogenesis of diabetic complications and Sjögren’s syndrome”

1. opponent: Professor Åke Lernmark, Lund Universitet Diabetes Senter, Sverige
  2. opponent: Professor Natalia Marek-Trzonkowska, Universitetet i Gdansk, Polen
  3. medlem av komiteen: Professor II Jørn Vegard Sagen, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor Harald Wiker.

Åpent for alle interesserte

Pressemelding

Digital disputas

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste to ukers litteratursøk på PubMed. Denne gangen inkluderer listen totalt 6 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Jens Vikse.

1. A Gene Signature Identifying CIN3 Regression and Cervical Cancer Survival.
Halle MK, Munk AC, Engesæter B, Akbari S, Frafjord A, Hoivik EA, Forsse D, Fasmer KE, Woie K, Haldorsen IS, Bertelsen BI, Janssen EAM, Gudslaugsson E, Krakstad C, Øvestad IT.
Cancers (Basel). 2021 Nov 16;13(22):5737. doi: 10.3390/cancers13225737.
2. Diagnostic Accuracy of Liquid Biopsy in Endometrial Cancer.
Łukasiewicz M, Pastuszak K, Łapińska-Szumczyk S, Różański R, Veld SGJGI’, Bieńkowski M, Stokowy T, Ratajska M, Best MG, Würdinger T, Żaczek AJ, Supernat A, Jassem J.
Cancers (Basel). 2021 Nov 16;13(22):5731. doi: 10.3390/cancers13225731.
3. Breathing patterns in people with exercise-induced laryngeal obstruction.
Lie AH, Grønnevik I, Frisk B, Røksund OD, Hammer I, Vollsaeter M, Halvorsen T, Clemm HH.
Physiol Rep. 2021 Nov;9(22):e15086. doi: 10.14814/phy2.15086.
4. Thrombosis and Thrombocytopenia after HPV Vaccination.
Johansen S, Laegreid IJ, Ernstsen SL, Azrakhsh NA, Olsnes Kittang A, Lindås R, Gjertsen BT, Vetti N, Mørtberg TV, Sørvoll IH, Holme PA, Ahlen MT, Reikvam H.
J Thromb Haemost. 2021 Nov 24. doi: 10.1111/jth.15604. Online ahead of print.
5. Genetic alterations associated with malignant transformation of sporadic vestibular schwannoma.
Håvik AL, Bruland O, Miletic H, Poulsgaard L, Scheie D, Fugleholm K, Lund-Johansen M, Knappskog PM.
Acta Neurochir (Wien). 2021 Nov 24. doi: 10.1007/s00701-021-05062-0. Online ahead of print.
6. Artifacts on Magnetic Resonance Imaging from Electronic Identification Enablement in Silicone Gel Implants Are Not Negligible.
Kurz KD, Kallevåg Ø, Austrått K, Styr B, Leiknes JB, Krøger P. Plast Reconstr Surg Glob Open. 2021 Nov 22;9(11):e3941. doi: 10.1097/GOX.0000000000003941. eCollection 2021 Nov.