Daglige arkiver: 18. februar 2016

Invitasjon til seminar og demonstrasjon med Meso Scale Discovery

MSDAlle interessenter er herved invitert til å være med når MSD skal presentere og demonstrere sitt multiplex immunoassay instrument ved K2. Denne teknologien vil være av interesse for alle som analyserer biomarkører vha. bl.a. ELISA og Luminex.

Seminaret holdes onsdag 2. mars, kl. 13-14, i auditorium B301 i 3. etasje på Sentralblokken, Haukeland.
Selve demonstrasjonen av instrumentet vil foregå i 5. etasje på labbygget, tirsdag 15. mars. Les videre

Debattinnlegg i Studvest ønskes

Vi i Studvest er svært interessert i å få flere professorer og forskere inn i våre spalter med kronikker og leserinnlegg. Mange er allerede aktive med denne typen ting i både BA og BT, men jeg mener det kan være fordelaktig å bruke Studvest og, som en direkte portal til studentene. Med over 13 000 ukentlige lesere kan man nå ut til mange studenter gjennom våre kanaler.

Debattretningslinjer i Studvest:
Leserinnlegg – 2500 tegn
Kronikk – 4500 tegn
Send bidrag til debatt@studvest.no
Les videre

Flowcytometrimøte på Solstrand

Norsk FlowCytometriForening LogoNorsk Flowcytometriforening arrangerer sitt VIII nasjonale møte, samt kurs i flowcytometri i Bergen, 18.-20. Mai 2016!
Se vedlagte invitasjon.

Kurs i flowcytometri (ExCyte: http://expertcytometry.com/) holdes i forkant av møtet (18. og 19. mai).
Møtet vil bli holdt på Solstrand Hotel og bad 19.-20. mai, 2016.

For informasjon og påmelding til kurs og møte klikk her.

Bergen sommer-forskerskole 2016

I juni i år er vann, klima og samfunn overordnet tema for Bergen sommer-forskerskole, med Professor Terje Tvedt som vitenskapelig leder.

Fra 13.-24. juni 2016 samles noen av verdens fremste eksperter på vann til en tverrfaglig forskerskole som vil ta for seg ulike aspekter ved vann som en global utfordring.

Det blir sju parallelle tredagers kurs med spenn fra naturvitenskap, helse, samfunnsfag og humaniora: Les videre

FORNY2020 verifiseringsmidler – Søknadsfrist 1. mars

BTOBergen Teknologioverføring (BTO) vil gjerne informere om at dere nå har mulighet til å søke om FORNY verifiseringsmidler.
Forskere med aktuelle prosjekter må ta kontakt med BTO så snart som mulig og innen 1. mars for innledende prosjektdiskusjoner. Tiden er med andre ord knapp.
Mer info her.

Kjetil Myhren-Berge
Kommunikasjonssjef
Bergen Teknologioverføring (BTO)
www.bergento.no

Nye publikasjoner

Basert på siste ukes søk på “Department of Clinical Science AND Bergen”. Hvis du har publikasjoner som ikke favnes av dette søket, send referansen til elin.opheim@uib.no.

The molecular structure of thio-ether fatty acids influences PPAR-dependent regulation of lipid metabolism.
Lund J, Stensrud C, Rajender, Bohov P, Thoresen GH, Berge RK, Wright M, Kamal A, Rustan AC, Miller AD, Skorve J.
Bioorg Med Chem. 2016 Jan 23.

The Carnitine-butyrobetaine-trimethylamine-N-oxide pathway and its association with cardiovascular mortality in patients with carotid atherosclerosis.
Skagen K, Trøseid M, Ueland T, Holm S, Abbas A, Gregersen I, Kummen M, Bjerkeli V, Reier-Nilsen F, Russell D, Svardal A, Karlsen TH, Aukrust P, Berge RK, Hov JE, Halvorsen B, Skjelland M.
Atherosclerosis. 2016 Feb 5;247:64-69.

The MDM4 SNP34091 (rs4245739) C-allele is associated with increased risk of ovarian-but not endometrial cancer.
Gansmo LB, Bjørnslett M, Halle MK, Salvesen HB, Dørum A, Birkeland E, Hveem K, Romundstad P, Vatten L, Lønning PE, Knappskog S.
Tumour Biol. 2016 Feb 11.

Novel SLC19A3 Promoter Deletion and Allelic Silencing in Biotin-Thiamine-Responsive Basal Ganglia Encephalopathy.
Flønes I, Sztromwasser P, Haugarvoll K, Dölle C, Lykouri M, Schwarzlmüller T, Jonassen I, Miletic H, Johansson S, Knappskog PM, Bindoff LA, Tzoulis C.
PLoS One. 2016 Feb 10;11(2):e0149055.

BMI and BMI SDS in childhood: annual increments and conditional change.
Brannsether B, Eide GE, Roelants M, Bjerknes R, Júlíusson PB.
Ann Hum Biol. 2016 Feb 10:1-17.

Maternal plasma folate impacts differential DNA methylation in an epigenome-wide meta-analysis of newborns.
Joubert BR, den Dekker HT, Felix JF, Bohlin J, Ligthart S, Beckett E, Tiemeier H, van Meurs JB, Uitterlinden AG, Hofman A, Håberg SE, Reese SE, Peters MJ, Kulle Andreassen B, Steegers EA, Nilsen RM, Vollset SE, Midttun Ø, Ueland PM, Franco OH, Dehghan A, de Jongste JC, Wu MC, Wang T, Peddada SD, Jaddoe VW, Nystad W, Duijts L, London SJ.
Nat Commun. 2016 Feb 10;7:10577.