Daglige arkiver: 5. februar 2016

Per Bakke

Helga

På tirsdag ble Helga bisatt. Storetveit kirke var fylt til randen og vel så det. Hundrevis av mennesker deltok. Bisettelsen og minnestunden etterpå ble en vakker, varm og verdig avskjed med Helga. Det som gjorde sterkest inntrykk var Pål og deres fantastiske gutter som alle sa rørende ord til Helga.

Jeg har tenkt mye på noe Pål sa i kirken: Helga forlot livet, men ikke oss.

Det er sterke ord, og selv om jeg vil tro at Pål med ordet «oss» mente familien, tenker jeg at det også gjelder oss andre. At vi alle må prøve å følge opp Helgas eksempel. Hun var spesielt god til å se folk rundt seg og gi positive tilbakemeldinger. Det kan vi også gjøre.

Akademia er svært kompetitivt, og det skal det være. Men midt i konkurransen om stillinger og ressurser, er det lett å glemme at vi alle er sårbare individer. Vi må ta bedre vare på hverandre, også de som tilsynelatende klarer alt. Det vil være en verdig måte å hedre Helgas minne.

Per

Nytt om navn

Vi pSteffenresenterer Steffen Aleksander Slettevoll, MSc i medisinsk biologi.
Steffen begynte i februar 2016 som PhD-stipendiat ved Influensasenteret- Rebecca Cox. Hvis du ønsker å si hei, kan du finne ham i 5. etasje i laboratoriebygget.

Feilparkering

På grunn av mye feilparkering ser vi oss nødt til å minne om at parkeringsplassene «på taket» utenfor Laboratoriebygget er reserverte plasser. Feilparkerte biler skaper mye frustrasjon og tidsbruk for dem som blir berørt. Plassene kan ikke benyttes uten avtale med personen som har fått tildelt plassen, eller parkeringsansvarlig Ingvild Lekven Jonsvoll.
Dersom dette problemet fortsetter vil det bli aktuelt med bøter og borttauing.

Mvh
Ingvild Lekven Jonsvoll
Lærling
Klinisk institutt 2
Universitetet i Bergen
www.uib.no/klin2
Tlf: +47 5597 3050

Apple trekker tilbake adaptere

appleVi vil informere om at Apple trekker tilbake en spesifikk type strømadapter som har vært i bruk for Mac maskiner (og noen iOS enheter) siste årene.
Følg lenken under for å lese mer om dette, og instruksjoner for hvordan du kan sjekke om du har en berørt adapter.
Dersom du har en av de berørte adapterene kan du ta den med til IT-Avdelingen for å få levert ut en ny.
Ta gjerne kontakt på https://bs.uib.no/ før du kommer sånn at vi kan sørge for å ha en klar.
PS. Husk å ta med den gamle adapteren din sånn at vi kan levere den videre til vår leverandør.

Mvh.
IT-Avdelingen

Forskningspresentasjoner 2015

forskerskolen_2I forrige uke ble årets forskningspresentasjoner gjennomført.
De tre beste presentasjonene i klassene muntlig og poster ble premiert, samt at en fra hver kategori vant prisen “Folkets favoritt”.
Førsteplass for muntlige presentasjoner gikk til Simon Dankel fra K2, mens Anna Berg, også fra K2, fikk førsteplass for sin posterpresentasjon.
Vi gratulerer!
For mer informasjon og navn på resten av vinnerne, se her.

Invitasjon til “The 4th Norwegian Microbiology Meeting” (NoMi-16)

NOMIVi har gleden av å invitere alle masterstudenter, PhD studenter og post-docs til “The 4th Norwegian Microbiology Meeting” (NoMi-16) som i år arrangeres ved Quality Hotel & Resort in Sarpsborg den 13-15 april 2016.

NoMi er en tverrfaglig konferanse med mål om
å samle norske juniorforskere innen mikrobiologi. Hensikten med møtet er å bygge Les videre

Chinese University of Hong Kong – utlysing av stipend for gjesteforskeropphold

PhD-kandidater og forskere på Worldwide Universities Network (WUN) medlemsuniversiteter (herunder Universitetet i Bergen) inviteres til å søke om støtte for gjesteforskeropphold på Chinese University of Hong Kong i perioden 01.08.2016 – 31.07.2017.
Søknadsfrist: 8. april 2016.

Ytterligere detaljer om utlysning, søknad, kontaktperson m.m. finnes på nettsiden:
PhD-kandiater
Forskere

Nye publikasjoner

Basert på siste ukes søk på “Department of Clinical Science AND Bergen”. Hvis du har publikasjoner som ikke favnes av dette søket, send referansen til elin.opheim@uib.no.

Drug Information Services Today: Current Role and Future Perspectives in Rational Drug Therapy.
Amundstuen Reppe L, Spigset O, Schjøtt J.
Clin Ther. 2016 Jan 28.

Cardiac surgery for infective endocarditis in patients with intravenous drug use†.
Østerdal OB, Salminen PR, Jordal S, Sjursen H, Wendelbo Ø, Haaverstad R.
Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2016 Jan 29.

A study protocol for a randomised controlled trial evaluating clinical effects of platelet transfusion products: the Pathogen Reduction Evaluation and Predictive Analytical Rating Score (PREPAReS) trial.
Ypma PF, van der Meer PF, Heddle NM, van Hilten JA, Stijnen T, Middelburg RA, Hervig T, van der Bom JG, Brand A, Kerkhoffs JL; PREPAReS Study Group.
BMJ Open. 2016 Jan 27;6(1):e010156.

Hydroxyurea synergizes with valproic acid in wild-type p53 acute myeloid leukaemia.
Leitch C, Osdal T, Andresen V, Molland M, Kristiansen S, Nguyen XN, Bruserud Ø, Gjertsen BT, McCormack E.
Oncotarget. 2016 Jan 23.

Atherosclerosis in Sjögren’s syndrome: evidence, possible mechanisms and knowledge gaps.
Valim V, Gerdts E, Jonsson R, Ferreira GA, Brokstad KA, Brun JG, Bergljot Midtbø H, Mydel PM.
Clin Exp Rheumatol. 2016 Jan 20.

Early Life Origins of Lung Ageing: Early Life Exposures and Lung Function Decline in Adulthood in Two European Cohorts Aged 28-73 Years.
Dratva J, Zemp E, Dharmage SC, Accordini S, Burdet L, Gislason T, Heinrich J, Janson C, Jarvis D, de Marco R, Norbäck D, Pons M, Real FG, Sunyer J, Villani S, Probst-Hensch N, Svanes C.
PLoS One. 2016 Jan 26;11(1):e0145127.