Daglige arkiver: 14. februar 2014

Ukens leder

Per Bakke

Senter for farmasi 10 år

Senter for farmasi feirer 10 års jubileum ved UiB. Senteret er tverrfakultært mellom MatNat og MOF mens det administrativt ligger på K2 med Svein Haavik som leder for senteret. I dag tas det opp 24 studenter årlig på masterprogrammet i farmasi. Det er blitt et populært studium og har de høyeste opptakskravene blant de farmasøytiske skolene i Norge.Det er en vital 10 åring vi snakker om. Samtidig er det ikke grunn til å legge skjul på utfordringene senteret står over for. Studieplassene i farmasi er ikke fullfinansiert fra staten. Det er et klart mål å oppnå det. Det er stort behov for farmasøyter i Norge og et annet mål er å øke utdannelseskapasiteten til 35 studenter pr år. Undervisningen i galenisk farmasi skjer i dag ved University of East Anglia. Fra 2015 skal det skje i Bergen og det må bygges opp undervisningskapasitet innen dette faget ved MOF og MatNat. Det er behov for flere farmasøyter med forskningskompetanse og det jobbes for å etablere en forskerlinje i farmasi. Senter for farmasi gir også muligheter. Masterstudentene i farmasi representerer en fin resurs som flere av K2 sine forskningsgrupper bør benytte seg av.

Mer om senter for farmasi her.

Det er grunn til å gratulere Senter for farmasi med de første 10 årene og ønske lykke til med de neste!
Per

Debatt – «Rus på resept?»

Forskerskolen i klinisk medisin inviterer alle interesserte til åpen debatt 20. Februar klokken 19:00-21:00.  Tema for debatten er «Rus på resept?».  Etter debatten er det duket for fest for stipendiatene på Gamle Gades, vi byr på pizza og drikke. Her kan en sosialisere og knytte kontakter. Klikk her for mer informasjon om debatten. Klikk her for påmelding til festen.