Daglige arkiver: 31. januar 2014

Leder fra Forskerskolen i klinisk medisin

Photo_stefanVi har nå lagt bak oss en uke med forskerskolens store årlige event: Forskningspresentasjoner fra 2013. Det var totalt påmeldt 45 postere og 15 muntlige innlegg fordelt over K1 og K2 samt tilhørende avdelinger i Helse Bergen. Arrangementet viser den store bredden og dybden på forskningen som drives på instituttene og det var gjennomgående høy kvalitet på innlegg og presentasjoner. Arrangementet ble avsluttet med prisutdeling, underholdning og taler på fredagen. Vi gratulerer alle prisvinnerne, og da spesielt førsteprisvinnerne Alessandro De Bortoli (K2) for posterprisen og Lene Bjerke Laborie (K1) for hennes muntlige innlegg. Samtidig vil jeg også ge et spesielt takk til komiteen som har bestått av stipendiatene Marie Omsland, Monica Dalva og Ina Nepstad samt juryen for at dere har gjort dette arrangementet mulig.

Forskerskolen i klinisk medisin går nå inn i nytt år med nytt styre, der undertegnede tar over som ny leder. Vi takker det gamle styret med Eyvind Rødahl i spissen for deres mangeårige innsats. Vi ønsker å fortsette å legge til rette for at forskerskolen skal være et møtepunkt for phd-stipendiater der man kan knytte bekjentskap å diskutere science på tvers av tradisjonelle fagområder og grupper.

Nå til våren starter vi opp en ny forelesningsserie i regi av K1 og K2: Perspectives in translational medicine: Den vil bli holdt første onsdag hver måned kl 14.15-15.00 og vil bli holdt av våre ledende forskere og formidlere (primært fra K1 og K2). Vi ønsker at dette blir et forum med aktuelle forskingsemner med fokus på translasjonelle studier. Vi håper at både faste ansatte, postdocs og stipendiater på K1 og K2 møter opp og at det blir en arena for engasjerte diskusjoner. Første mann ut er Bjørn-Tore Gjertsen: ”Personalized Medicine – How personal can we get?”. Vi begynner den 5 Mars. Stipendiater som går på disse forelesningene kan i tillegg fått godkjent dette som et phdkurs – det er bare å melde seg på kurset FSKLI902!

En annen nyhet er at den årlige phd-drevne seminarserien – de såkalte nettverksmøtene – nå vil ge 1 studiepoeng for de som melder seg på og medvirker aktivt med innlegg (kurs-id FSKLI901). Som tidligere blir det både fagligt og sosialt hygge på disse seminarene som er åpne for alle stipendiater.

Observer at påmeldingsfrist er 1 februar for begge kursene!! Mer info finner dere på https://www.uib.no/rs/clinicalmedicine/activities/courses

Stefan Johansson
Leder for Forskerskolen i klinisk medisin.